برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي رابطه سبک هاي تفکر و شيوه هاي يادگيري دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي شيراز، 1390

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شیراز، دانشگاه علوم پزشکی شیراز
 
چکیده: 

زمينه و هدف: يادگيري از مهم ترين زمينه هاي مطرح در علوم روانشناسي و تعاريف آن از دشوارترين مفاهيم است. پژوهش حاضر در پي بررسي رابطه سبک هاي تفکر و شيوه هاي يادگيري ترجيحي دانشجويان دانشکده مديريت و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشکي شيراز مورد بررسي انجام گرفت.
روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع توصيفي- تحليلي که به صورت مقطعي در سال 1390 انجام گرفت. جامعه پژوهش دانشجويان سال اول و دوم دانشکده مديريت و اطلاع رساني دانشگاه علوم پزشکي شيراز بود. حجم نمونه با روش سرشماري 113 نفر تعيين شد. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه شيوه هاي يادگيري استاندارد وارک و پرسشنامه 32 گويه از پرسشنامه جي رابرت استرنبرگ به منظور تشخيص نوع تفکر دانشجويان استفاده گرديد. داده ها با استفاده از آمارهاي توصيفي، فراواني مطلق، ميانگين و آزمون همبستگي پيرسون و تي دو دامنه تحليل شد.
يافته ها: بين سبک هاي تفکر و شيوه هاي يادگيري ترجيحي دانشجويان رابطه مستقيم وجود داشت. يافته ها نشان داد که بين شيوه هاي يادگيري و سبک هاي يادگيري در برخي ابعاد داراي تفاوت معناداري بود (
p≤0.05). سبک قضاوتگر با شيوه خواندني و نوشتني رابطه معنادار داشت (p≤0.05) و با ساير شيوه هاي يادگيري رابطه مستقيم داشت. سبک هاي قانون گذار اجرايي، اجرايي-قانون گذار و کلي نگر جزيي نگر با تمامي شيوه ها رابطه مستقيم داشت. يافته ها حاکي از وجود رابطه معکوس بين سبک جزيي نگر کلي نگر با شيوه ديداري وجود داشت و سبک محافظه کارآزاد انديش تنها با شيوه ديداري رابطه مستقيم داشت.
نتيجه گيري: به طورکلي بين سبک هاي تفکر و شيوه هاي يادگيري ترجيحي در بسياري از ابعاد رابطه مستقيم وجود داشت. به منظور بالا بردن سطح علمي و کيفيت آموزشي بايد اساتيد برنامه ريزي هاي آموزشي خود را به سمت استفاده از پيشنهادات و انتقادات دانشجويان سوق دهند. اين مطالعه و مطالعات مشابه مي تواند به عنوان يک نقطه عطف در تحول شيوه هاي تدريس در سيستم آموزشي حاضر باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 206
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی