برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

حمل اولي و حمل شايع به عنوان قيد موضوع و قيد گزاره

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه تربیت مدرس
 
چکیده: 

«حمل اولي ذاتي» و «حمل شايع صناعي» در دو معنا به نحو مشترک لفظي به کار مي روند: (1) به عنوان قيد موضوع (2) به عنوان قيد گزاره. مراد ملاصدرا در استعمال اين اصطلاحات، تنها معناي دوم بوده است و معناي اول پس از وي متداول شده است. براي جلوگيري از خلط اين دو معنا، بايد در هر گزاره، هر يک را در مکان مربوط به خود ذکر کرد. بايد به حمل اولي و شايع در معناي نخست بلافاصله پس از موضوع تصريح شود، زيرا اين معنا از حمل فقط ناظر به تفکيکي مفهومي-مصداقي در ناحيه موضوع است. اما حمل اولي و شايع در معناي دوم را بايد پس از گزاره ذکر نمود، زيرا موضوع و محمول، هر دو در تشخيص آن دخيل اند. مراد از اين حمل يا بيان اين است که «موضوع و محمول عينيت مفهومي دارند» (اتحاد مفهومي) و يا اين که «موضوع از افراد محمول است» (اندراج موضوع در محمول).
براي رفع تناقض، بايد اين دو معنا، در يک گزاره، به طور همزمان آورده شود. براي نمونه مي توان به نحو صادق گفت: «جزئي به حمل اولي، کلي است به حمل شايع» و اين يعني «مفهوم جزئي، از مصاديق مفهوم کلي است» و يا مي توان به نحو صادق چنين گفت که: «جزئي به حمل اولي، جزئي است به حمل اولي» و اين يعني «مفهوم جزئي، همان مفهوم جزئي است». ملاصدرا، با تمايز ميان اين دو نوع حمل، سعي دارد توهم تناقض در پاره اي موارد را رفع نمايد و شارحان وي تصريح دارند که او وحدتي را به وحدت هاي هشت گانه، به عنوان شرط تناقض، افزوده است. اما آنچه در عين سازگاري با مباني صدرا، وحدتي به وحدت هاي هشتگانه مي افزايد، تنها معناي دوم اين حمل ها نيست بلکه بايد در رفع تناقض، هر دو را لحاظ نمود. با توجه به اين که اين دو نوع حمل، به معناي اول، در ناحيه موضوع و به معناي دوم، در ناحيه گزاره مطرح اند، چهار حالت منطقي براي هر گزاره مفروض است که با توجه به کيف گزاره يعني سلب يا ايجاب، بايد قالبي منطقي متشکل از 8 مولفه ارائه کرد که دو به دو در تناقض اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 575
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی