برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  9 , شماره  33 ; از صفحه 26 تا صفحه 36 .
 
عنوان مقاله: 

جايگاه تجاري سازي در مديريت نوآوري و معرفي عمده مدل هاي تجاري سازي در حوزه صنايع پيشرفته

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
 
چکیده: 

رقابتي بودن و سرعت بالاي توليد و بهره برداري از دانش در دنياي امروز، چگونگي تبديل آن را به جريان بازده اقتصادي براي محققان، صاحبان و سرمايه گذاران دانش به چالش اصلي مديريتي بدل ساخته است. به عبارتي بايد چاره کار را در فرايند تجاري سازي و شيوه بهره برداري از فرصت ها جستجو کرد. تصميم براي انتخاب شيوه مناسب بهره برداري از يک فرصت، نقش بسزايي در موفقيت يک کسب و کار دارد. تجاري سازي دانش و فناوري بخش مهمي از فرايند نوآوري است و هيچ فناوري و محصولي بدون طي اين فرايند، با موفقيت وارد بازار نمي شود. تجاري سازي تلاشي در جهت کسب سود از نوآوري، از طريق تبديل فناوري هاي جديد به محصولات، فرايندها، و خدمات جديد و فروش آنها در محيط بازار به شمار مي رود. براي بسياري فناوري هاي جديد، تجاري سازي بر افزايش مقياس از نمونه اوليه به توليد انبوه و دستيابي به منابع بيشتر دلالت مي کند. راهبردهاي تجاري سازي، شيوه هاي متفاوت بهره برداري از فناوري ها و تحقيقاتي را شامل مي شود که محققان و شرکت هاي نوپا براي انتقال دانش از مفهوم به بازار به آن نياز دارند. از طرفي تصميم براي تجاري سازي فناوري جديد ارتباط نزديکي با ويژگي هاي سيستم نوآوري که شرکت در آن عمل مي کند نيز دارد. براي انجام موفقيت آميز تجاري سازي، انتخاب مدل و راهبرد مناسب امري اجتناب ناپذير است. در اين مقاله، ضمن تعريف تجاري سازي و بيان اهميت و ضرورت توجه خاص به اين موضوع به عنوان زيرساخت اساسي توليد و مديريت دانش، به معرفي برخي مدل هاي برجسته و راهبردهاي عمومي مورد استفاده در تجاري سازي دانش و فناوري خواهيم پرداخت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 574
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی