برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي ارگونوميکي علل کمردردهاي شغلي با استفاده از مدل سازي ديجيتالي انسان (DHM) در يکي از صنايع خودروساز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
 
چکیده: 

مقدمه: روش هاي متعددي براي ارزيابي ارگونوميکي عوامل خطر کمردرد در محيط کار وجود دارد که شامل روش هاي بيومکانيکي، فيزيولوژيکي و فيزيکي - رواني مي باشند. مدل سازي ديجيتالي انسان(DHM)  نيز ابزاري مبتني بر کامپيوتر جهت ارزيابي ارگونوميکي بوده که داراي مزايايي هم چون صرفه جويي در وقت و زمان در ارزيابي ها و نيز ارزيابي فعالانه راهکارهاي ارگونومي در محيط ديجيتالي مي باشد. اين مطالعه با هدف ارزيابي علل کمردردهاي شغلي با استفاده از مدل سازي ديجيتالي انسان و ارايه راهکارهاي مناسب انجام گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر به صورت موردي نيمه تجربي در بخش مونتاژ موتور يکي از صنايع خودروسازي اجرا گرديد. ابتدا با بررسي شيوع کمردرد، ويژگي هاي شغلي و عوامل خطر کمردرد در جمعيت مورد مطالعه و در ايستگاه هاي کاري مورد بررسي قرار گرفت، سپس ايستگاه هاي پرخطر تعيين شد و در نهايت يک ايستگاه کاري جهت شبيه سازي و ارزيابي در نرم افزارهاي مدل سازي ديجيتالي انسان شامل
3 DSSPP و Catia انتخاب گرديد. 22 پوسچر از لحظه برداشتن و گذاشتن بار از سه وظيفه موجود ايستگاه جهت شبيه سازي مطالعه شدند. پس از ارزيابي در محيط ديجيتالي، نقاط خطر شناسايي و راهکارهاي مورد نظر ارايه گرديد.
يافته ها: با افزايش ابعاد آنتروپومتريکي، فاصله افقي بار تا بدن و کاهش ارتفاع محل گذاشتن بار، نيروي فشاري و برشي وارد بر ديسک
S1/L5 افزايش يافته و درصد افراد قادر به انجام وظيفه در هر مفصل با افزايش ابعاد آنتروپومتريکي کاهش يافت. برآورد آسيب به ليگامنت نيز در پوسچرهاي داراي خمش شديد کمر افزايش بيش تري داشت. امتيازRULA  نيز با وضعيت نامناسب کمر و دست ها افزايش يافت. نتايج نشان داد که نقاط خطر در وظايف مورد بررسي، بيش تر مربوط به ارتفاع پايين پالت ها در محل برداشتن و گذاشتن بار و هم چنين فاصله افقي زياد بار از بدن بود.
نتيجه گيري: در اين مطالعه عوامل بيومکانيکي موثر بر افزايش احتمال بروز کمردرد شامل ويژگي هاي آنتروپومتريکي
(قد و وزن)، فاصله افقي بار تا بدن، ارتفاع محل برداشتن و گذاشتن بار و خمش و پيچش تنه بودند. اين مطالعه نشان داد که DHM، ابزاري موثر در ارزيابي وظايف شغلي و طراحي محيط کار بوده که مي توان نقاط خطر در هر وظيفه را شناسايي کرده و به نقاط ايده آل در طراحي دست يافت. با استفاده از DHM مي توان راهکارهاي مداخله اي مورد نظر را در محيط مجازي اجرا کرده و با ارزيابي مجدد، از اثربخش بودن راهکارها در محيط واقعي اطمينان حاصل نمود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

مظلومی، ع.، و کیخامقدم، ع.، و طباطبایی، س.، و مختاری نیا، ح. (1390). ارزیابی ارگونومیکی علل کمردردهای شغلی با استفاده از مدل سازی دیجیتالی انسان (DHM) در یکی از صنایع خودروساز. بهداشت و ایمنی کار, 1(1 (پیاپی 1)), 31-38. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194149



Vancouver : کپی

مظلومی عادل، کیخامقدم علی اکبر، طباطبایی سیدفرهاد، مختاری نیا حمیدرضا. ارزیابی ارگونومیکی علل کمردردهای شغلی با استفاده از مدل سازی دیجیتالی انسان (DHM) در یکی از صنایع خودروساز. بهداشت و ایمنی کار. 1390 [cited 2021June16];1(1 (پیاپی 1)):31-38. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194149



IEEE : کپی

مظلومی، ع.، کیخامقدم، ع.، طباطبایی، س.، مختاری نیا، ح.، 1390. ارزیابی ارگونومیکی علل کمردردهای شغلی با استفاده از مدل سازی دیجیتالی انسان (DHM) در یکی از صنایع خودروساز. بهداشت و ایمنی کار, [online] 1(1 (پیاپی 1)), pp.31-38. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=194149.



 

 
بازدید یکساله 129 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی