4 SID.ir | تاثير آموزش نرم افزار حافظه کاري بر ميزان عزت نفس، خودپنداري و حافظه ميانسالان

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آموزش نرم افزار حافظه کاري بر ميزان عزت نفس، خودپنداري و حافظه ميانسالان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان
 
چکیده: 

مقدمه: رشد جمعيت سالمندي و ميانسالي و افزايش اميد به زندگي، نگرش نسبت به سالمندان را متحول کرده است. در اين ميان، کاهش عملکردهاي شناختي سالمندان هميشه مورد نقد و بررسي بوده است. هدف پژوهش حاضر تعيين تاثير آموزش نرم افزار حافظه کاري بر ميزان عزت نفس، خودپنداره و حافظه ميانسالان بود.
روش کار: اين پژوهش تجربي با دو گروه آزمايش و کنترل و اجراي پس آزمون و پيش آزمون انجام گرديد. جامعه آماري شامل کليه ميانسالان شهر اصفهان در سال 1389 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 50 ميانسال که به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب و نيمي از آنها گروه آزمايش (25 نفر) و نيمي ديگر گروه کنترل (25 نفر) را تشکيل دادند. ابزارهاي اندازه گيري شامل سه پرسشنامه آزمون حافظه وکسلر بزرگسالان (W.M.S)، آزمون خودپنداره راجرز و آزمون عزت نفس آيزنگ بود.
نتايج: تجزيه و تحليل کوواريانس تفاوت معني داري را بين پس آزمون عزت نفس، خودپنداره و حافظه ميانسالان گروه آزمايش و کنترل نشان داد که در اين ميان ميانگين گروه آزمايش بزرگتر بود.
نتيجه گيري: نرم افزار حافظه کاري مي تواند به تقويت حافظه کاري در ميانسالان منجر شود و باعث بالا رفتن کيفيت زندگي آنها منجر شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 270
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی