5 SID.ir | برنامه ريزي و مکان يابي بازارهاي روز در مناطق شهري (مطالعه موردي: مناطق 3 و 4 شهر تبريز)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

برنامه ريزي و مکان يابي بازارهاي روز در مناطق شهري (مطالعه موردي: مناطق 3 و 4 شهر تبريز)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شيراز، شيراز، ايران
 
چکیده: 

شهرها با هر نقش و وظيفه اي که باشند، نمي توانند دور از فعاليت هاي تجاري و بازرگاني قرار گيرند؛ بازارهاي محلي و بازارهاي روز نمونه بارزي از اين فعاليت هاي تجاري هستند که از زمان هاي گذشته نيز وجود داشتند. ايجاد بازارهاي روز در واقع تمرکز بخشيدن به فعاليت هاي تجاري- خدماتي است که اين تمرکز باعث سهولت دسترسي مصرف کنندگان و صرفه جويي در وقت آنها مي شود. شهر تبريز به عنوان يکي از کلان شهرهاي کشور، در حال حاضر تنها داراي 5 بازار روز است که مناطق 3 و 4 آن، فاقد اين نوع از خدمات شهري هستند. از اين رو، فراهم نمودن دسترسي مناسب شهروندان مناطق 3 و 4 شهر تبريز به بازارهاي روز محله اي، هدف اصلي اين تحقيق است. بدين منظور در ابتدا تعداد بازارهاي روز مورد نياز برآورد گرديد. مجموع جمعيت مناطق 3 و 4 در سال 1385، 639106 نفر است که با در نظر گرفتن آستانه جمعيتي 40000 نفر، تعداد بازارهاي روز مورد نياز در وضع موجود، 16 بازار و در سال 1400، تعداد 20 بازار خواهد بود. جهت مکان يابي بازارها، کليه اراضي باير و فاقد کاربري در مناطق 3 و 4، مشخص گرديد؛ وليکن، با منظور نمودن آستانه جمعيتي مذکور، اراضي باير با مساحت 6000 مترمربع، مدنظر قرار گرفت. اين اراضي با استفاده از نرم افزار Arc View تعيين گرديد که 104 قطعه زمين است. پس از غربال گري اوليه، اراضي انتخابي با استفاده از روش AHP و بهره گيري از نرم افزار Expert Choice و بر اساس معيارهاي اندازه (مساحت زمين)، شيب، شکل زمين، دسترسي، تراکم جمعيت، پتانسيل پارکينگ، سازگاري و قيمت زمين مورد تحليل مقايسه اي و رتبه بندي قرار گرفتند و در نهايت، پس از منطقه بندي قراردادي محدوده مورد مطالعه، تعداد 20 قطعه زمين جهت احداث بازار روز مشخص گرديد.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 362
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی