مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش هاي ترويج و آموزش كشاورزي اطلاعات شماره: زمستان 1391 , دوره 5 , شماره 4 (پياپي 20) ; از صفحه 81 تا صفحه 90 . عنوان مقاله: نقش آموزش هاي ترويجي بر کاهش ضايعات خرما در شهرستان بم نویسندگان: نيك نامي مهرداد, تقي زاده مهديه*, اميدي نجف آبادي مريم آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران چکیده: هدف کلي تحقيق حاضر، بررسي نقش آموزش هاي ترويجي بر کاهش ضايعات خرما بود. اين مطالعه از جنبه هدف از نوع کاربردي و به لحاظ روش علي، ارتباطي بود. براي جمع آوري اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گرديد. روايي ظاهري و محتوايي پرسشنامه نيز با کسب نظرات متخصصان ترويج کشاورزي و باغباني و اعمال اصلاحات لازم به دست آمد. همچنين براي تبيين پايايي پرسشنامه، عمليات پيش آزمون در خارج از جامعه اصلي در مورد 20 نفر از نخل کاران صورت گرفت. ضريب کرونباخ آلفا براي پرسشنامه 90% به دست آمد. جامعه آماري مورد بررسي در اين تحقيق از دو گروه نخل کاران در شهرستان بم تشکيل شده که شامل 2700 نفر بودند که از اين تعداد 900 نفر از آن ها آموزش هاي ترويجي را گذرانده و 1800 نفر از نخل کاران نيز آموزش هاي ترويجي را طي ننمودند. حجم نمونه با استفاده از روش تصادفي- طبقه اي و فرمول کوکران براي گروه آموزش ديده 90 نفر و براي گروه آموزش نديده 180 نفر برآورد گرديد. نتيجه حاصل از رگرسيون چندگانه نشان داد که متغيرهاي شرکت در کلاس هاي آموزشي ترويجي، بازديد از انبارها و سردخانه هاي استاندارد، تماس با مروجان و کارشناسان دولتي و شرکت در بحث هاي گروهي 31.4 درصد از تغييرات متغير وابسته کاهش ضايعات خرما را تبيين نمودند. کلید واژه: آموزش هاي ترويجي(Q3)ضايعات(Q3)خرما(Q2)بم(Q3) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نشاستهکیفیت دانهکشت مستقیمسوروفساختار بازارفونقممحصولات کشاورزیبلایامخاطرات طبیعیمدیریت بحرانآسیب پذیری ارجاعات: بررسي ضايعات پس از برداشت محصول خرما در ايران و ارايه راهكارهاي كاهش بررسي ميزان آگاهي مهندسين ناظر در خصوص عوامل ايجاد ضايعات در مراحل مختلف توليد گندم در استان قزوين بررسي نگرش کارشناسان ترويج كشاروزي نسبت به تخصصي شدن ترويج كشاورزي در ايران عوامل آموزشي ترويجي جلوگيري کننده از ايجاد ضايعات پس از برداشت سيب از ديدگاه باغداران سيب شهرستان دماوند كاهش ضايعات خرما از طريق آموزش زنان روستايي با استفاده از لوح هاي فشرده آموزشي مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي اثربخشي فعاليت هاي آموزشي- ترويجي در ارتقا سطح دانش اعضاي تعاوني هاي توليدي کشاورزي استان سمنانبررسي مسائل و مشكلات آموزشي - ترويجي كشاورزان و ارائه راهكارهاي ترويجي در جهت توسعه كشاورزي پايدارروش هاي ارتباطي در ترويج منابع طبيعي (مطالعه موردي: استان فارس)ارزشيابي اثرات آموزش هاي ترويجي بر خانوارهاي روستايي: مطالعه موردي دامداران شهرستان فريدن، استان اصفهانبررسي ويژگيهاي تخته خرده چوب ساخته شده از ضايعات نخل خرما مقالات همایشی مرتبط: بررسی دیدگاه کشاورزان نسبت به آموزش های ترویجی و نقش آن در توانمندسازی در منطقه اهوازتاثیر تنش آبی بر عملکرد و کارایی مصرف آب در نخل خرمااستفاده بهینه از ضایعات خرما در صنایع غذاییبررسی دیدگاه بزرگسالان (کشاورزان) در رابطه با برنامه های آموزش ترویجی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوشهرسنجش ارتباطات ترویجی مروجان با گندمکاران و برخی عوامل موثر بر آن (مطالعه موردی شهرستان مشهد) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 103 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی