برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1390 , دوره  2 , شماره  ويژه نامه ; از صفحه 97 تا صفحه 108 .
 
عنوان مقاله: 

کفايت روانسنجي شاخص هاي مقياس خودکارآمدي در مدرسه

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت
 
چکیده: 

هدف از اين مطالعه تبيين شاخص هاي روان سنجي نسخه فارسي مقياس «خودکارآمدي در مدرسه» بود. اين مقياس شامل 15 ماده مي باشد که به صورت مدرج هفت نمره اي (1= کاملا غلط تا 7= کاملا درست) نمره گذاري مي گردد. در ابتدا نسخه انگليسي اين مقياس به فارسي ترجمه و سپس مورد ترجمه بازگردان قرار گرفت. پس از اطمينان از کفايت مفهومي نسخه فارسي، اين مقياس بر روي يک گروه 166 نفر از دانش آموزان پايه اول راهنمايي ناحيه سه شيراز با ميانگين سني 12.1 و انحراف معيار 0.63 که به روش شيوه خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده بودند، به اجرا در آمد. به منظور بررسي ساختار عاملي اين مقياس روش تحليل عامل به شيوه مولفه هاي اصلي با استفاده از چرخش واريماکس استفاده گرديد. نتايج اين تحليل حاکي از وجود دو عامل بود که تحت عناوين «کارايي تحصيلي» و «انگيزش تحصيلي» نامگذاري گرديد. به منظور تعيين روايي همگرا، همبستگي اين مقياس با «آزمون عملکرد تحصيلي» و «پرسشنامه آگاهي هاي فراشناختي» اندازه گيري شد که حاکي از کفايت روايي اين مقياس بود. همچنين رابطه منفي معناداري بين نمرات اين مقياس و «پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون» وجود داشت که روايي واگرا را مورد تاييد قرار داد. پايايي اين مقياس نيز با استفاده از شاخص ضريب آلفا محاسبه گرديد. در مجموع نتايج اين پژوهش حمايت تجربي کافي براي استفاده از اين مقياس در دانش آموزان دوره راهنمايي را فراهم مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

سعیدی، ف.، و سامانی، س.، و جهانی، س. (1390). کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه. روشها و مدلهای روان شناختی, 2(ویژه نامه), 97-108. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193771



Vancouver : کپی

سعیدی فریبا، سامانی سیامک، جهانی سارا. کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه. روشها و مدلهای روان شناختی. 1390 [cited 2021July31];2(ویژه نامه):97-108. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193771



IEEE : کپی

سعیدی، ف.، سامانی، س.، جهانی، س.، 1390. کفایت روانسنجی شاخص های مقیاس خودکارآمدی در مدرسه. روشها و مدلهای روان شناختی, [online] 2(ویژه نامه), pp.97-108. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193771.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 106 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی