4 SID.ir | راهبردهاي مقابله با جنگ رسانه اي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

راهبردهاي مقابله با جنگ رسانه اي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه جامع امام حسین (ع)
 
چکیده: 

جنگ رسانه اي، جنگ در عرصه افکار عمومي است. ابزارهاي اصلي اين مقابله، رسانه ها و سربازان آن يعني: خبرنگاران، گزارش گران، سردبيران و نويسندگان رسانه هاي مختلف اعم از مکتوب، صوتي و تصويري، ماهواره اي، بين المللي، اينترنتي و الکترونيکي هستند. اين مقابله رسانه اي با استفاده گسترده از شبکه هاي تلويزيوني - ماهواره اي در کشور به مرحله حساس و اثرگذاري رسيده است. در شرايط کنوني علي رغم قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي، تعداد قابل ملاحظه اي از مخاطبان، به ويژه در تهران در معرض دريافت شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي قرار دارند. با توجه به سلطه رسانه اي موجود بر اين شبکه ها، اين پژوهش به دنبال شناسايي و ارائه راهبردها و راهکارهاي عملي براي مقابله با اين نبرد رسانه اي فرهنگي در شرايط کنوني کشور، متناسب با توانمندي هاي موجود رسانه اي کشور مي باشد. در اين پژوهش با استفاده از روش «دلفي»، راهبردها و راهکارهاي پيشنهادي مورد ارزيابي متخصصان قرار گرفته است. جامعه آماري اين مطالعه، متخصصان علوم ارتباطات، جامعه شناسي و روانشناسي اجتماعي و کارشناسان و متخصصان رسانه و جنگ رسانه اي در کشور بودند که با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و مورد مصاحبه نيمه ساختار يافته قرار گرفتند.
نتايج تحقيق نشان داد که مهمترين راهبردهاي مقابله با جنگ رسانه اي غرب بر ضد جمهوري اسلامي ايران افزايش اعتماد مخاطب به رسانه ملي از راه پاسخ گويي جامع و کامل به همه نيازهاي خبري، اطلاعاتي، سياسي و اجتماعي و اتخاذ سياست رسانه اي مصون سازي مخاطب در برابر اثرات مخرب شبکه هاي ماهواره اي به جاي تلاش در جهت حذف فيزيکي يا آزادگذاري کامل اين رسانه ها مي باشد و مهمترين راهکارهاي پيشنهادي، افزايش اعتماد مخاطب به رسانه از راه ارائه اخبار و اطلاعات شفاف، روشن، چند جانبه و دقيق به مخاطب، افزايش اعتماد مخاطب به رسانه ملي از راه تهيه و توليد اخبار و گزارش هاي داخلي و خارجي بي طرفانه و غيرجانب دارانه و افزايش تطابق پيام رسانه ملي با نيازهاي اطلاعاتي و خبري مخاطب از راه ارزيابي مداوم نيازهاي مخاطبان در گروه هاي مختلف اجتماعي و سني است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 512
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی