مشخصات مقاله عنوان نشریه: پاسداري فرهنگي انقلاب اسلامي اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1391 , دوره 2 , شماره 5 ; از صفحه 1 تا صفحه 19 . عنوان مقاله: راهبردهاي مقابله با جنگ رسانه اي غرب عليه جمهوري اسلامي ايران نویسندگان: باصري احمد*, ميرسندسي سيدمحمد, حاتمي حميدرضا, حاجياني ابراهيم آدرس: * دانشگاه جامع امام حسین (ع) چکیده: جنگ رسانه اي، جنگ در عرصه افکار عمومي است. ابزارهاي اصلي اين مقابله، رسانه ها و سربازان آن يعني: خبرنگاران، گزارش گران، سردبيران و نويسندگان رسانه هاي مختلف اعم از مکتوب، صوتي و تصويري، ماهواره اي، بين المللي، اينترنتي و الکترونيکي هستند. اين مقابله رسانه اي با استفاده گسترده از شبکه هاي تلويزيوني - ماهواره اي در کشور به مرحله حساس و اثرگذاري رسيده است. در شرايط کنوني علي رغم قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره اي، تعداد قابل ملاحظه اي از مخاطبان، به ويژه در تهران در معرض دريافت شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي قرار دارند. با توجه به سلطه رسانه اي موجود بر اين شبکه ها، اين پژوهش به دنبال شناسايي و ارائه راهبردها و راهکارهاي عملي براي مقابله با اين نبرد رسانه اي فرهنگي در شرايط کنوني کشور، متناسب با توانمندي هاي موجود رسانه اي کشور مي باشد. در اين پژوهش با استفاده از روش «دلفي»، راهبردها و راهکارهاي پيشنهادي مورد ارزيابي متخصصان قرار گرفته است. جامعه آماري اين مطالعه، متخصصان علوم ارتباطات، جامعه شناسي و روانشناسي اجتماعي و کارشناسان و متخصصان رسانه و جنگ رسانه اي در کشور بودند که با استفاده از روش نمونه گيري هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و مورد مصاحبه نيمه ساختار يافته قرار گرفتند.نتايج تحقيق نشان داد که مهمترين راهبردهاي مقابله با جنگ رسانه اي غرب بر ضد جمهوري اسلامي ايران افزايش اعتماد مخاطب به رسانه ملي از راه پاسخ گويي جامع و کامل به همه نيازهاي خبري، اطلاعاتي، سياسي و اجتماعي و اتخاذ سياست رسانه اي مصون سازي مخاطب در برابر اثرات مخرب شبکه هاي ماهواره اي به جاي تلاش در جهت حذف فيزيکي يا آزادگذاري کامل اين رسانه ها مي باشد و مهمترين راهکارهاي پيشنهادي، افزايش اعتماد مخاطب به رسانه از راه ارائه اخبار و اطلاعات شفاف، روشن، چند جانبه و دقيق به مخاطب، افزايش اعتماد مخاطب به رسانه ملي از راه تهيه و توليد اخبار و گزارش هاي داخلي و خارجي بي طرفانه و غيرجانب دارانه و افزايش تطابق پيام رسانه ملي با نيازهاي اطلاعاتي و خبري مخاطب از راه ارزيابي مداوم نيازهاي مخاطبان در گروه هاي مختلف اجتماعي و سني است. کلید واژه: رسانه(Q2)جنگ رسانه اي(Q3)راهبردها و راهکارهاي مقابله با جنگ رسانه اي(Q2)شبکه هاي تلويزيوني ماهواره اي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: جهانی شدنهویتماهوارهرسانه های جمعی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تغيير نگرش مخاطب در جنگ رسانه ايسواد رسانه اي و آموزش رسانه ايعوامل مرتبط با ميزان اعتماد مخاطبان به رسانه هاي نوين و سنتي (نگاهي به نوع رسانه، محتواي پيام و ويژگي هاي مخاطب)مخاطب شناسي رسانهچالش هاي سازمان صداوسيما در مواجهه با مخاطبان با سواد رسانه اي بالا در دهکده جهاني مقالات همایشی مرتبط: بررسی نحوه جذب مخاطب در شبکه های ماهواره ایرژیم مصرفی رسانه های ورزشی شهروندان ارومیهنقش رسانه جمعی در حفاظت از محیط زیستشناسایی عوامل موثر بر موفقیت رسانه های اجتماعی در بازاریابیبرخورد تمدنها در ادبیات دراماتیک: ایرانیان رسانه تاریخ و سیاست ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1032 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی