برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي مقايسه اي رابطه بين سبک هاي تفکر و راهبردهاي يادگيري با عملکرد تحصيلي در ميان دانشجويان دختر دانشگاه هاي دولتي و آزاد يزد

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد
 
چکیده: 

اين پژوهش با هدف مقايسه رابطه سبک هاي تفکر و راهبردهاي يادگيري با عملکرد تحصيلي دانشجويان دختر دانشگاه هاي دولتي و آزاد يزد انجام گرفت. اين پژوهش از نوع توصيفي - همبستگي بود. با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي تعداد 195 دانشجوي دختر از دانشگاه دولتي يزد و 130 دانشجوي دختر از دانشگاه آزاد يزد انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها از نمونه مورد مطالعه از سه پرسشنامه سبک هاي تفکر استرنبرگ - واگنر، راهبردهاي يادگيري ASSIST و عملکرد تحصيلي درتاج استفاده گرديد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و با روش ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون چندگانه مدل ورود (اينتر) و آزمون t تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان دادند که: بين تمام سبک هاي تفکر و رويکرد يادگيري عميق و راهبردي با عملکرد تحصيلي رابطه مثبت و معناداري وجود دارد و تنها بين راهبرد يادگيري سطحي با عملکرد تحصيلي رابطه معناداري بدست نيامد. همچنين، از متغير سبک هاي تفکر، سبک تفکر سلسله مراتبي، محافظه کار و کلي و از متغير راهبردهاي يادگيري، تنها رويکرد يادگيري راهبردي در پيش بيني عملکرد دانشجويان سهيم بودند و در نهايت، يافته ها نشان داد دانشجويان دو دانشگاه در متغير سبک تفکر آزادانديش و راهبردهاي يادگيري عمقي و راهبردي تفاوت معنادار دارند. با توجه به يافته هاي بدست آمده مي توان نتيجه گرفت که سبک هاي تفکر و راهبردهاي يادگيري نقش موثري را در عملکرد تحصيلي ايفا مي کند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

بخشایش، ع. (1391). بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک های تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دختر دانشگاه های دولتی و آزاد یزد. زن و جامعه (جامعه شناسی زنان), 3(4 (مسلسل 12)), 91-113. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193562



Vancouver : کپی

بخشایش علیرضا. بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک های تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دختر دانشگاه های دولتی و آزاد یزد. زن و جامعه (جامعه شناسی زنان). 1391 [cited 2021July29];3(4 (مسلسل 12)):91-113. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193562



IEEE : کپی

بخشایش، ع.، 1391. بررسی مقایسه ای رابطه بین سبک های تفکر و راهبردهای یادگیری با عملکرد تحصیلی در میان دانشجویان دختر دانشگاه های دولتی و آزاد یزد. زن و جامعه (جامعه شناسی زنان), [online] 3(4 (مسلسل 12)), pp.91-113. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193562.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 202 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی