برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

خودکارآمدي و هدف هاي پيشرفت

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه خودکارآمدي و هدف هاي پيشرفت (هدف هاي تبحرگرا، تبحرگريز، عملکردگرا و عملکردگريز) با فراشناخت در دانش آموزان دختر دبيرستاني شهرستان ممسني صورت گرفته است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان دختر پايه اول شهرستان ممسني در سال تحصيلي 1390-1389 تشکيل داده اند. نمونه آماري شامل 230 دانش آموز دختر پايه اول بود که به صورت تصادفي چند مرحله اي نسبتي انتخاب شدند. ابزار جمع آوري داده ها، خرده مقياس خودکارآمدي ساخته پينتريچ، اسميت، گارسيا و مکيچي (1993)، مولفه هاي هدف تبحرگرا، هدف عملکردگرا و هدف عملکردگريز از مجموعه الگوهاي يادگيري سازگار ميدگلي و همکاران (2000) و مولفه هدف تبحرگريز از مجموعه مقياس هاي هدف هاي پيشرفت اندرو، اليوت، هولي، مک گريگور (2001) و پرسشنامه آگاهي فراشناختي شرا و دنيسون (1994) بود. يافته هاي حاصل از تحليل رگرسيون نشان داد که در پيش بيني فراشناخت، متغيرهاي خودکارآمدي و هدف هاي پيشرفت نقش مهمي ايفا مي کنند. نتايج حاصل از تحليل کانني نيز نشان داد که ترکيب خطي عوامل فراشناختي (دانش اخباري، دانش روشي، دانش موقعيتي، برنامه ريزي، نظارت، مديريت اطلاعات، عيب زدايي و ارزيابي) به وسيله ترکيب خطي عوامل انگيزشي (خودکارآمدي، هدف تبحرگرا، هدف تبحرگريز، هدف عملکردگرا و هدف عملکردگريز) قابل پيش بيني است. به علاوه، يافته هاي حاصل از تحليل واريانس با سنجش هاي تکراري نيز نشان داد که بين دانش آموزان از لحاظ سطوح دانش شناختي (دانش اخباري، دانش روشي و دانش موقعيتي) و تنظيم شناختي (برنامه ريزي، نظارت، مديريت اطلاعات، عيب زدايي و ارزيابي) تفاوت معني داري وجود دارد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

شهنی ییلاق، م.، و بوستانی، ف.، و عالی پور، س.، و حاجی یخچالی، ع. (1391). خودکارآمدی و هدف های پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی, 9(16), 81-110. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193407



Vancouver : کپی

شهنی ییلاق منیجه، بوستانی فاطمه، عالی پور سیروس، حاجی یخچالی علیرضا. خودکارآمدی و هدف های پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی. 1391 [cited 2021August03];9(16):81-110. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193407



IEEE : کپی

شهنی ییلاق، م.، بوستانی، ف.، عالی پور، س.، حاجی یخچالی، ع.، 1391. خودکارآمدی و هدف های پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی, [online] 9(16), pp.81-110. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193407.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 176 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی