برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

نقش کيفيت تدريس اساتيد و مولفه هاي آن در توسعه تفکر انتقادي دانشجويان: فرصت ها و چالش هاي برنامه درسي در آموزش عالي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه فردوسی مشهد
 
چکیده: 
با توجه به اينکه تفکر انتقادي به عنوان يکي از اهداف عمده نظام آموزش دانشگاهي در نظر گرفته شده و از سوي ديگر، آموزش عالي وارد عرصه جديدي شده که مولفه کيفيت از مشخصه هاي اصلي آن محسوب مي شود، شناسايي عوامل کيفي موثر بر توسعه تفکر انتقادي دانشجويان ضرورتي انکارناپذير به نظر مي رسد. لذا مطالعه حاضر که از نظر روش، پيمايشي و از نوع همبستگي است، با هدف بررسي نقش کيفيت تدريس اساتيد و مولفه هاي چهارگانه آن در تفکر انتقادي دانشجويان صورت گرفته است. يافته ها نشان داد که بين کيفيت تدريس و تفکر انتقادي دانشجويان رابطه معناداري وجود دارد (r=0.55، p<0.001). از بين مولفه هاي چهارگانه روش تدريس، مولفه طرح درس کمترين رابطه (r=0.20، p<0.05) و مولفه رابطه بين فردي بيشترين رابطه (r=0.52، p<0.001) را با تفکر انتقادي دانشجويان دارد. کيفيت تدريس اساتيد قادر به پيش بيني 30% از تفکر انتقادي دانشجويان است (p<0.001، F(147,1)=62.65). مولفه روابط بين فردي، بيشترين قدرت پيش بيني براي تفکر انتقادي دانشجويان را دارد (t=5.23, p<0.001). علي رغم شواهد مبتني بر نقش کيفيت تدريس در تفکر انتقادي دانشجويان، شايسته است که در نظام آموزش عالي، توجه به بعد کيفي تدريس به صورت يک امر حرفه اي براي اساتيد تلقي شود.
 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
  • ندارد
 
مقالات بین المللی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

پاک مهر، ح.، و جعفری ثانی، ح.، و سعیدی رضوانی، م.، و کارشکی، ح. (1391). نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی, 9(16), 17-38. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193399



Vancouver : کپی

پاک مهر حمیده، جعفری ثانی حسین، سعیدی رضوانی محمود، کارشکی حسین. نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی. 1391 [cited 2022January29];9(16):17-38. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193399



IEEE : کپی

پاک مهر، ح.، جعفری ثانی، ح.، سعیدی رضوانی، م.، کارشکی، ح.، 1391. نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی, [online] 9(16), pp.17-38. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=193399.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 241 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی