6 SID.ir | آسيب شناسي فقهي و اخلاقي تبليغات بازرگاني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

آسيب شناسي فقهي و اخلاقي تبليغات بازرگاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده الهیات، دانشگاه امام صادق (ع)
 
چکیده: 

از مهمترين رسالت هاي رسانه ها، روشن ساختن افکار عمومي و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم در زمينه هاي مختلف زندگي است. يکي از زمينه هاي کاري رسانه ها و از جمله صدا و سيما، توليد و پخش آگهي هاي بازرگاني است. اگر در اين زمينه، قوانين و آيين نامه ها و دستور و توصيه هاي فقهي و اخلاقي رعايت شود و رسانه از رسالت حقيقي خود فاصله نگيرد و بيش و پيش از آنکه به تبليغات تجاري به نگاه درآمدزايي بنگرد، به نگاه معرفي موارد نياز جامعه، آن هم بر طبق مصالح لازم بنگرد، مي توان رسانه را در اين زمينه عاري از آسيب دانست. اين مقاله درصدد است برخي آسيب هاي موجود يا احتمالي در تبليغات بازرگاني را معرفي کند. برخي از اين آسيب ها عبارت اند از: توليد و غش و ضرر زدن به يکديگر، تشويق بر مصرف بيشتر کالاها و خدمات غيرضروري، استفاده ابزاري از صدا و تصوير زنان، القاي عقب ماندگي خود و برتر دانستن بيگانگان، ندادن آگاهي لازم در مورد کيفيت کالاها به مردم، ايجاد اطمينان دروغين نسبت به کيفيت کالاها، نفي کالاي مشابه، القاي پاره اي از افکار و انديشه هاي ناروا، استفاده ابزاري از ارزش هاي ديني و ملي و خلاصه کلام عدم خيرخواهي صاحبان تبليغات نسبت به هم وطنان و هم کيشان خود و تنها به فکر فايده اقتصادي خود بودن.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 185
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی