مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات اقتصادي كاربردي ایران (مطالعات اقتصادي كاربردي) اطلاعات شماره: پاييز 1391 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 27 تا صفحه 55 . عنوان مقاله: تاثير رقابت خارجي بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهاي صنعتي ايران نویسندگان: شهيكي تاش محمدنبي*, اتباعي فرامرز آدرس: * دانشگاه سیستان و بلوچستان چکیده: هدف اين مقاله، بررسي عوامل تعيين کننده مارک آپ بنگاه هاي داخلي (PCM)، تمرکز داخلي، صادرات و واردات و روابط احتمالي بين آنها در صنايع ايران است. نتايج رگرسيون معادله مارک آپ داخلي (PCMd) نشان مي دهد که رابطه مثبت بين (PCMd) و تمرکز داخلي(Hd) وجود دارد. بنابراين، صنايع با تمرکز بالا در ايران، قدرت بازاري بيشتري داشته و قيمت بازار داخلي را تحت تاثير قرار مي دهند. بطوريکه با يک درصد افزايش شاخص تمرکز، انتظار بر آن است که (PCMd) بطور متوسط 0.3 درصد افزايش يابد. همچنين، يافته هاي تحقيق مويد آن است که ارتباط ضريب سهم واردات (MR) و تمرکز واردات (Hm) با (PCMd) در صنايع ايران منفي است. اين نتيجه مويد آن است که با افزايش رقابت خارجي، مارک آپ بنگاه هاي داخلي کاهش يافته است. همچنين نتايج مدل برازش شده نشان مي دهد که نرخ تعرفه، تاثير مثبت بر(PCMd) دارد. به گونه اي که يک درصد افزايش نرخ تعرفه، به طور متوسط منجر به 2.01 درصد افزايش در (PCMd) شده است. کلید واژه: رقابت خارجي(Q2)رقابت داخلي(Q2)تمرکز(Q2)صنعت(Q2)مارک آپ(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ساختار بازارساختار سازمانیرسمیتپیچیدگیکشاورزیاقتصادموجودی سرمایهبخش کشاورزی ارجاعات: ارزيابي ناپارامتريک شکاف بين قيمت و هزينه نهايي در صنايع ايران در قالب يک مدل کورنويي انحصار، رقابت و تمركز در بازارهاي صنعتي ايران (73-1367) ديدگاه هاي مختلف در مورد مفهوم و نظريه رقابت و تطبيق آن با وضعيت رقابت در بخش صنعت ايران مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير تکانه هاي مارک آپ بر تشديد تورم رکودي در اقتصاد ايران: رهيافت DSGEارزيابي اثر جهاني شدن اقتصاد و سيکل هاي تجاري بر مارک آپ در بخش صنعت ايرانارتباط تمرکز، مارک آپ و بازده سهام (مطالعه موردي: صنايع فعال در بورس اوراق بهاردار تهران)قدرت انحصاري در بخش صنعت و ارزيابي تاثيرات آن بر رشد اقتصادي ايران با استفاده از رويکرد مارک آپ درون زامقايسه تطبيقي شکاف ميان قيمت و هزينه نهايي در صنايع کارخانه اي ايران و کشورهاي منتخب مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر برخی ساز و کارهای حاکمیت شرکتی بر عملکرد شرکت ها در سطوح متفاوت رقابت بازار محصولبررسی الزامات ساختاری در فرایند بین المللی شدن آموزش عالی ایران: تمرکز و عدم تمرکزطراحی ست آپ جهت انجام آزمون استاندارد تست سایش کاشی های لعاب خوردهادراک ویژه عمل در شرایط تمرکز توجه درونی و تمرکز توجه بیرونیتحلیلی بر عوامل موثر بر قصد خرید مجدد مشتریان از محصولات ورزشی مارک راین ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 129 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی