5 SID.ir | تاثير رقابت خارجي بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهاي صنعتي ايران

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تاثير رقابت خارجي بر شدت رقابت و مارک آپ در بازارهاي صنعتي ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه سیستان و بلوچستان
 
چکیده: 

هدف اين مقاله، بررسي عوامل تعيين کننده مارک آپ بنگاه هاي داخلي (PCM)، تمرکز داخلي، صادرات و واردات و روابط احتمالي بين آنها در صنايع ايران است. نتايج رگرسيون معادله مارک آپ داخلي (PCMd) نشان مي دهد که رابطه مثبت بين (PCMd) و تمرکز داخلي(Hd)  وجود دارد. بنابراين، صنايع با تمرکز بالا در ايران، قدرت بازاري بيشتري داشته و قيمت بازار داخلي را تحت تاثير قرار مي دهند. بطوريکه با يک درصد افزايش شاخص تمرکز، انتظار بر آن است که (PCMd) بطور متوسط 0.3 درصد افزايش يابد. همچنين، يافته هاي تحقيق مويد آن است که ارتباط ضريب سهم واردات (MR) و تمرکز واردات (Hm) با (PCMd) در صنايع ايران منفي است. اين نتيجه مويد آن است که با افزايش رقابت خارجي، مارک آپ بنگاه هاي داخلي کاهش يافته است. همچنين نتايج مدل برازش شده نشان مي دهد که نرخ تعرفه، تاثير مثبت بر(PCMd)  دارد. به گونه اي که يک درصد افزايش نرخ تعرفه، به طور متوسط منجر به 2.01 درصد افزايش در (PCMd) شده است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 223
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی