مشخصات مقاله عنوان نشریه: مطالعات تاريخ فرهنگي (پژوهشنامه انجمن ايراني تاريخ) اطلاعات شماره: بهار 1390 , دوره 2 , شماره 7 ; از صفحه 25 تا صفحه 58 . عنوان مقاله: پيشکش و نقش آن در روابط ايران با کمپاني هاي هند شرقي در دوران صفوي نویسندگان: احمدي نزهت, زارعيان جهرمي زهرا آدرس: چکیده: عصر صفويه از نظر رشد مناسبات بين المللي، يکي از دوره هاي مهم تاريخِ ايرانِ ميانه است. در اين دوره، علاوه بر تمايل بسيار حکومت صفوي براي ارتباط با دولت هاي غربي، اين دولت ها هم به دليل اوضاع پيش آمده در غرب، به شرق تمايل داشتند. اين ارتباطات فقط سياسي نبود، بلکه ايجاد روابط تجاري، به ويژه براي کمپاني هاي تجاري جديدالتاسيس در شرق، اهميت خاصي داشت. اين کمپاني ها مايل به تجارت با ايران بودند. از اين روي، براي پيشبرد امور تجاري خود مجبور به برقراري ارتباط با برخي مقامات درباري، همچون صدراعظم، مستوفي خاصه و شه بندر بندرعباس بودند. از آنجا که اين افراد نقشي تعيين کننده در فعاليت هاي بازرگاني، به ويژه عقد قرارداد و کسب امتيازات داشتند، جلب نظرشان اهميتي بسيار داشت. علاوه بر اين، جلب حمايت حاکمان شهرهاي قرار گرفته در مسير تجارت، بسيار کارساز بود. در نتيجه، کمپاني ها از هر وسيله اي از جمله، پيش کش و رشوه سود مي جستند تا حمايت اين افراد را جلب و حتي رقباي خود را از دور خارج کنند.در اينجا، اين پرسش مطرح است که «پيشکش چه تاثيري در روابط ميان کمپاني هاي هند شرقي و حکومت صفوي داشته است؟» بنابر قرائن، به نظر مي رسد پيشکش و هدايا باعث نفوذ اين کمپاني ها در ارکان دولت و در نتيجه، پيشرفت تجارت آنها با ايران مي شد و بازار رقابت ميان کمپاني ها را داغ تر مي کرد. هر يک از کمپاني ها براي رسيدن به اميال خود، مي کوشيد پيشکشي مناسب تر هديه دهد و افراد بيشتري را با خود همداستان کند.در اينجا، کوشيده ايم از منابع غير ايراني ـ که البته بيشتر نيز به اين موضوع پرداخته اند ـ استفاده کنيم. سپس با تحليل مطالب، نقش و تاثير اين هديه ها را در پيشبرد اهداف کمپاني ها در ايران روشن خواهيم ساخت. کلید واژه: ايران(Q3)کمپاني هند شرقي(Q3)تجارت(Q2)پيشکش(Q3)صفويه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نفت و گازنظام بین المللانرژیجمهوری اسلامی ایرانآزادسازی تجاریمدل اقتصادسنجیداده های تابلوییهمگرایی منطقه ایناصرالدین شاهعلماصفویانصفوی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: رويكردهاي شرق شناسان اروپايي در کاوش هاي باستان شناسي عهد قاجارفارسي از زبان کلاسيک تا زباني بيگانه (سياست زباني کمپاني هند شرقي در رويارويي با زبان فارسي در شبه قاره هند)نقش کمپاني هند شرقي انگليس در تشديد کشمکش هاي استعماري (در ايران آغاز عصر قاجار 1750- 1859م)برتري بريتانيا بر فرانسه در هند، مقدمه گسترش اقدامات بريتانيا در خليج فارسواکاوي نقش و جايگاه کمپاني برادران تومانيانتس در وضعيت اقتصادي-تجاري ايران عصر قاجار مقالات همایشی مرتبط: استراتژیهای تجارت الکترونیکی روش های استاندارد سازی تجارت الکترونیکیبررسی نقش و اهمیت پرداخت الکترونیکی در مدیریت زنجیره تامینبررسی مناسبات سیاسی صفویه با اسپانیا و پرتغال در حوزه خلیج فارسجایگاه اقتصادی و سیاسی خلیج فارس در عصر صفویهروابط فرهنگی ایران و هند از دیرباز تاکنون ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 90 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی