برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
اسفند 1391 , دوره  22 , شماره  98 ; از صفحه 0 تا صفحه 0 .
 
عنوان مقاله: 

رابطه بين کيفيت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بيماران بستري در بيمارستان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، خیابان پورسینا، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت
 
چکیده: 

سابقه و هدف: ارزش ادراک شده به مفهوم ارزيابي کلي مشتري از ميزان مطلوبيت يک کالا يا خدمت بر مبناي ادراک وي از منافع دريافت شده در مقابل هزينه هاي پرداخت شده است. هدف اين مطالعه بررسي رابطه بين کيفيت خدمات ارائه شده در بيمارستان هاي خصوصي شهر تهران با ارزش ادراک شده از سوي بيماران بود.
مواد و روش ها: اين مطالعه مقطعي و توصيفي - تحليلي در سال 1389 انجام شد. تعداد نمونه هاي مطالعه 969 بيمار بود که از 8 بيمارستان عمومي خصوصي در شهر تهران انتخاب شدند. داده هاي مطالعه از طريق يک پرسشنامه 18 آيتمي (شامل 14 آيتم کيفيت، 4 آيتم ارزش ادراک شده) جمع آوري شد که روايي و پايايي آن تاييد شده بود. آناليز داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصيفي و رگرسيون چند متغيره در نرم افزار
SPSS17 انجام شد.
يافته ها: به طور کلي ميانگين نمره ادراک بيماران از کيفيت خدمات،
4.01 و ميانگين نمره کلي ارزش ادراک شده نيز 3.43 از 5 بود. بر اساس نتايج رگرسيون، حدود 27 درصد از واريانس ارزش ادراک شده توسط ابعاد کيفيت خدمت تبيين مي شود. کيفيت تعامل قوي ترين عامل موثر بر ارزش ادراک شده بيمار است که قدرت پيش بيني اين عامل حدود دو برابر دو بعد ديگر کيفيت (کيفيت فرايند و کيفيت محيط) است.
استنتاج: سه بعد کيفيت خدمات تعيين کننده هاي کليدي ارزش ادراک شده در بيمارستان هاي خصوصي تهران بودند. براي ارتقاء ارزش ادراک شده از سوي بيماران، اقدامات بهبود کيفيت بايد بر کاهش و متناسب کردن هزينه هاي پولي، زمان بندي و انجام دقيق خدمات، و تقويت جنبه هاي روابط بين شخصي و مهارت هاي ارتباطي پزشکان، پرستاران و پرسنل متمرکز باشد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

زارعی، ا.، و عرب، م.، و رشیدیان، آ.، و قاضی طباطبایی، س.، و رحیمی فروشانی، ع. (1391). رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه), 22(98), 0-0. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192758



Vancouver : کپی

زارعی احسان، عرب محمد، رشیدیان آرش، قاضی طباطبایی سیدمحمود، رحیمی فروشانی عباس. رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه). 1391 [cited 2021July24];22(98):0-0. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192758



IEEE : کپی

زارعی، ا.، عرب، م.، رشیدیان، آ.، قاضی طباطبایی، س.، رحیمی فروشانی، ع.، 1391. رابطه بین کیفیت خدمات ارائه شده با ارزش ادراک شده توسط بیماران بستری در بیمارستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه), [online] 22(98), pp.0-0. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192758.



 

 
بازدید یکساله 185 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی