مشخصات مقاله عنوان نشریه: دانش و پژوهش در روان شناسي كاربردي اطلاعات شماره: بهار 1392 , دوره 14 , شماره 1 (پياپي 51) ; از صفحه 63 تا صفحه 71 . عنوان مقاله: مقايسه توانايي نظريه ذهن بين کودکان ناشنوا و شنواي 9 تا 11 سال نویسندگان: عارفي مژگان*, قائني حصارويه مهنوش, ابراهيم پور فاطمه آدرس: * اصفهان، خوراسگان، خیابان جی شرقی، بلوار ارغوانیه، دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، دانشکده روان شناسی، گروه روان شناسی و علوم تربیتی چکیده: اين پژوهش با هدف مقايسه توانايي نظريه ذهن در کودکان ناشنوا و شنواي 9 تا 11 ساله اجرا شد. روش پژوهش پس رويدادي و جامعه آماري همه دانش آموزان شنوا و ناشنواي 9 تا 11 ساله شهرستان تربت جام بودند که از ميان آنان 30 دانش آموز ناشنوا به روش تصادفي ساده و 30 دانش آموز شنوا به روش تصادفي خوشه اي انتخاب شدند. ابزار سنجش پرسشنامه نظريه ذهن (هپي، 1994) بود. عارفي (1386)، روايي و پايايي اين مقياس را تاييد کرد. داده ها از طريق تحليل کوواريانس تحليل شدند. نتايج نشان داد بين دانش آموزان ناشنوا و شنوا در توانايي نظريه ذهن، با کنترل متغير هوش عملي تفاوت معناداري وجود دارد (P<0.01). به بيان ديگر، دانش آموزان ناشنوا در مقايسه با دانش آموزان شنوا، توانايي نظريه ذهن کمتري دارند. همچنين، مقايسه نظريه ذهن ميان دانش آموزان ناشنواي با والدين ناشنوا و دانش آموزان ناشنواي با والدين شنوا، نشان دهنده بالاتر بودن ميانگين نظريه ذهن در ناشنوايان والد ناشنوا نسبت به ناشنوايان والد شنوا بود (P<0.01). بين دختران و پسران ناشنوا و شنوا در نظريه ذهن تفاوت معنادار مشاهده گرديد (P<0.01). کلید واژه: نظريه ذهن(Q2)کودکان شنوا(Q2)کودکان ناشنوا(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: خودآگاهیاختلال نافرمانی مقابله ایکنش های اجراییمهارت اجتماعی ارجاعات: BELIEF ATTRIBUTION IN DEAF AND HEARING INFANTS HOW LANGUAGE RELATES TO BELIEF, DESIRE, AND EMOTION UNDERSTANDING LANGUAGE AND THEORY OF MIND: A STUDY OF DEAF CHILDREN MATCHED FALSE-BELIEF PERFORMANCE DURING VERBAL AND NONVERBAL INTERFERENCE SIGNPOSTS TO DEVELOPMENT: THEORY OF MIND IN DEAF CHILDREN THEORY OF MIND IN DEAF CHILDREN UNDERSTANDING THEORY OF MIND IN CHILDREN WHO ARE DEAF شناخت اجتماعي: تحولات استدلال «تئوري ذهن» در كودكان مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه هوش غير كلامي دانش آموزان ناشنوا و شنوا در گروه هاي سني شش، نه و دوازده سال مقايسه حافظه کاري- ديداري در دانش آموزان ناشنوا و کم شنوا با همتايان عادي: پژوهشي در افراد بدون زبان اشارهتحول شناختي کودکان ناشنوا بر اساس نظريه ذهنتئوري ذهن در كودكان ناشنواارتباط بين كودكان ناشنوا و مادران شنواي آنها نقش زبان، اشاره و صداسازي ها مقالات همایشی مرتبط: بررسی و مقایسه نظریه ذهن در دانش آموزان ناشنوا و عادیمقایسه کارکردهای اجرایی و نظریه ذهن در کودکان شنوا و ناشنواتاثیر مهارت های اجتماعی بر پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مقطع ابتدایی ناشنوا و نابینا-شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1394-1393تاثیر قصه گویی با زبان اشاره بر اضطراب و افسردگی دانش آموزان دبستانی ناشنواتیثیر روان نمایشگری بر اصلاح رفتار دانش آموزان کم شنوا ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 197 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی