مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله دانشگاه علوم پزشكي شهركرد (SHAHREKORD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES JOURNAL) اطلاعات شماره: فروردين و ارديبهشت 1392 , دوره 15 , شماره 1 ; از صفحه 11 تا صفحه 22 . عنوان مقاله: شناخت اثربخشي برنامه جرات ورزي مدرسه محور بر مهارت هاي خودتصميم گيري و خود حمايتي دانش آموزان دبيرستاني نویسندگان: ربيعي ليلي, مسعودي رضا*, مقدسي جعفر, اسماعيلي صفرعلي, خيري فريدون, حكيم اشرف السادات آدرس: * شهرکرد، رحمتیه، دانشگاه علوم پزشکی، گروه پرستاری چکیده: زمينه و هدف: توجه به خودتصميم گيري و خود حمايتي دانش آموزان، براي موفقيت در زندگي و آماده شدن جهت تصميم گيري، امري ضروري است. مطالعه حاضر با هدف ارزيابي اثربخشي برنامه جرات ورزي بر مهارت هاي خودتصميم گيري و خود حمايتي دانش آموزان دبيرستاني انجام شده است. روش بررسي: در اين مطالعه نيمه تجربي 140 دانش آموز دختر (70 نفر آزمون و 70 نفر کنترل) از دبيرستان هاي روزانه اصفهان شرکت داشتند. 8 جلسه برنامه به همراه پرسشنامه هاي اطلاعات دموگرافيک، جرات ورزي Richey و Gambrill و مهارت هاي خودتصميم گيري و خودحمايتي به کار گرفته شد. اطلاعات با استفاده از آزمون هاي آماري تي مستقل، آزمون آناليز واريانس با تکرار مشاهدات و کاي اسکوئر تحليل شدند.يافته ها: آزمون کاي اسکوئر، اختلاف معني داري را در متغيرهاي دموگرافيکي بين دو گروه نشان نداد (P<0.05). آزمون آناليز واريانس با تکرار مشاهدات اختلاف معني داري را در ميانگين نمره جرات ورزي قبل، بلافاصله و 2 ماه پس از مداخله در گروه شاهد نشان نداد (P>0.05)، اما در گروه مورد اين اختلاف معني دار بود (P=0.002). همچنين آزمون آناليز واريانس با تکرار مشاهدات، اختلاف ميانگين نمره مهارت هاي خودتصميم گيري و خود حمايتي دانش آموزان گروه شاهد را معني دار نشان نداد (P>0.05)، ولي در گروه مورد اين نتايج معني دار مشاهده شد (P<0.05). آزمون تي مستقل اختلاف ميانگين نمره مهارت هاي خودتصميم گيري و خود حمايتي دانش آموزان در زمينه علمي و شغلي از نگاه والدين و معلمين گروه مورد را 2 ماه بعد از آموزش معني دار نشان داد (P=0.012). نتيجه گيري: برنامه هاي جرات آموزي در دانش آموزان دبيرستاني منجر به افزايش مهارت هاي خود تصميم گيري و خود حمايتي مي شود. با توجه به ماهيت اين گونه برنامه هاي ارزان، ايمن و در عين حال کارا و اثربخش، بکارگيري آن در نوجوانان توصيه مي شود. کلید واژه: حمايت و استقلال شخصي(Q2)خدمات مدرسه محور(Q2)شخصيت(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: ویژگی های شخصیتیسلامت روانیسلامت عمومیسلامت روان ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير برنامه جرات آموزي گروهي در افزايش ميزان جرات ورزي و عزت نفس دانش آموزان كم جراتارزيابي اثربخشي برنامه جرات ورزي بر ميزان استرس، اضطراب و افسردگي دانش آموزان دبيرستانيتاثير آموزش مهارتهاي ابراز وجود در افزايش جرات ورزي و عزت نفس دانش آموزان کم جرات دختر پايه سوم تا پنجم ابتدايي شهر تهراناثربخشي آموزش گروهي مهارت هاي جرات ورزي بر فاکتورهاي مرتبط با بهداشت رواني دانش آموزانتاثير آموزش جرات ورزي بر مهارت هاي اجتماعي، اضطراب اجتماعي و عملكرد تحصيلي دانش آموزان دختر مقالات همایشی مرتبط: بررسی رابطه هوش هیجانی و جرات ورزی با سلامت روان دانش آموزان متوسطه شهرستان رودانبررسی رابطه بین حمایت اجتماعی با جرات ورزی و پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان پایه ششماثربخشی آموزش جرات ورزی بر پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعیبررسی مقایسه ای مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر ابتدایی شهر مریوانتاثیر آموزش مهارت جرات ورزی بر سلامت روانی دانش آموزان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 81 آخرین های بلاگ آموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Wordتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی