5 SID.ir | تحليل محتواي سايت طراحي به وسيله عکاسي سريع توسط دانشجويان (قياس تطبيقي ايران و ترکيه)

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

تحليل محتواي سايت طراحي به وسيله عکاسي سريع توسط دانشجويان (قياس تطبيقي ايران و ترکيه)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشكده معماري و شهرسازي، دانشگاه علم و صنعت ايران، تهران، ايران
 
چکیده: 

در برنامه آموزشي دروس معماري کشور کمتر توجه اي به بسترهاي اجتماعي - فرهنگي در فرآيند تحليل سايت مي شود. عکاسي از روش هاي کارآمد ارتباطي است که دانشجويان را قادر مي سازد، آگاهي هاي اجتماعي خود را از محيط شهري بيان نمايند. اما تاکنون از اين ابزار بيشتر به عنوان نوعي وسيله توصيفي در معماري استفاده شده است. پيشنهاد اين نوشتار اين است که عکاسي به صورت کامل تري مي تواند در تحليل سايت طراحي به وسيله فرآيندهاي تفسيري و «خواندن» تصاوير و به مثابه فرآيند «تفسير و استخراج» مورد استفاده قرار گيرد. روش پژوهش مورد استفاده در اين نوشتار از نوع پژوهش کيفي در رويکردي استنتاجي است که با پيمايش اجتماعي و موردپژوهي نيز تلفيق شده است. اين تحقيق ضمن ارائه روش شناسي پژوهش بصري به عنوان راهبرد شناخته شده در مطالعات اجتماعي، امکان استفاده از عکاسي به مثابه نوعي تحقيق بصري را جهت ارتقاي شناخت و فهم بهتر محتواي بستر طراحي ممکن ساخته است. روش پيشنهادي در عمل در ميان جمعي از دانشجويان ايراني مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج آن مورد تحليل و قياس تطبيقي با نمونه مشابه آن در ترکيه واقع شده است. نتايج حاصل از اين بررسي نشان دادند که از نظر محتوايي دانشجويان ايراني بر خلاف دانشجويان ترکي توجه کمتري به رفتار مردم، نوع زندگي و علائم شهري دارند و در عوض به سنت، بافت هاي قديمي و گذشته عکس العمل هاي بيشتري نشان مي دهند و از نظر مفهومي نوع تفاسير دانشجويان ترکي، انتقادي است. در حالي که دانشجويان ايراني کمتر داراي ديدگاه و نقطه نظر انتقادي حاصل از بينش فردي خود هستند و نگاه آنان اغلب توصيفي است. به بيان ديگر دانشجويان ايراني به کالبد بيشتر از محتواي اجتماعي توجه مي نمايند که مي تواند تحت تاثير «قيود آموزشي - دانشگاهي» و «قيود ارزشي - فرهنگي» جامعه باشد. با اين حال دانشجويان با استفاده از اين روش مي توانند با موضوعات اجتماعي و عمومي تر سايت آشنا و درگير شده و بدين ترتيب جنبه هاي غيرملموس بستر نيز مورد توجه بيشتري قرار خواهد گرفت.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 205
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی