4 SID.ir | توانمندسازي روان شناختي در پرستاران باليني ايران

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

توانمندسازي روان شناختي در پرستاران باليني ايران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه پرستاري، دانشکده علوم پزشکي، دانشگاه تربيت مدرس
 
چکیده: 

مقدمه و هدف: استرس ها و تهديدات درک شده در محيط کار، يک پديده جهاني در پرستاري است. توانمندسازي روان شناختي مي تواند منجر به ايجاد مانعي در برابر استرس و باعث بهبود ارائه خدمات مراقبتي شود. اين مطالعه به منظور تبيين نظري توانمندسازي روان شناختي در پرستاران باليني انجام گرفته است.
روش کار: پژوهش حاضر يک مطالعه کيفي است. در اين پژوهش 14 نفر از پرستاران و 4 نفر از سرپرستاران در بيمارستان هاي آموزشي و درماني وابسته به دانشگاه علوم پزشکي اروميه در سال 91-90 بر اساس نمونه گيري مبتني بر هدف و با استفاده از مصاحبه هاي عميق نيمه ساختار مورد مصاحبه قرار گرفتند. کليه مصاحبه ها ضبط و سپس دست نويس شده و با استفاده از روش مقايسه اي مداوم و به روش «تحليل محتواي کيفي از نوع قراردادي» مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.
نتايج: سه مضمون اصلي از داده ها استخراج گرديد. اين مضامين شامل خودياري، رفتارهاي مديريتي و خودکارآمدي بودند. پرستاران با تلفيق اين مضامين به توانمندسازي روان شناختي مي پرداختند
.
نتيجه نهايي: توانمندسازي روان شناختي يک مفهوم پويا و متغير و چند بعدي و داراي ماهيت پيچيده مي باشد و تحت تاثير اقدامات فردي و مديريتي قرار مي گيرد. مديران پرستاري با رفتارهاي توانمندکننده و حمايتي و ايجاد فرصت هاي رشد و توسعه حرفه اي مي توانند از توانمندي روان شناختي کارکنان اطمينان حاصل کرده و به بهبود کيفيت مراقبت ها دست يابند. مربيان و اساتيد پرستاري نيز مي توانند با آموزش روش هاي خود توانمندسازي، نيروي کارآمد، با کفايت و مقاوم در برابر استرس هاي محيط کار پرورش دهند.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 206
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی