برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  12 , شماره  40 ; از صفحه 170 تا صفحه 189 .
 
عنوان مقاله: 

ارزيابي عدالت فضايي مراکز آموزشي در شهر زاهدان با استفاده از سيستم اطلاعات جغرافيايي GIS

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

از مهم ترين عوامل در برنامه ريزي شهري، استفاده از فضاها و توزيع مناسب و به عبارتي کامل تر عدالت فضايي است. در اين راستا کاربري ها و خدمات شهري از جمله عوامل موثر و مفيدند که با پاسخگويي به نياز جمعيتي، افزايش منفعت عمومي و توجه به استحقاق و شايستگي افراد مي توانند با برقراري عادلانه تر، ابعاد عدالت فضايي، عدالت اجتماعي و عدالت اقتصادي را برقرار نمايند. شهر زاهدان با يک سابقه خيلي کوتاه در شهرنشيني، طي دهه هاي اخير رشد ناموزوني داشته، که زمينه ساز نابرابري اجتماعي بويژه در امکانات آموزشي در بين شهروندان و مناطق مختلف آن مي باشد. نتايج اين تحقيق نشان مي دهد بين مناطق شهري زاهدان در برخورداري از امکانات و تسهيلات آموزشي در سه مولفه سازگاري (موقعيت مکاني با هم جواري ها، موقعيت مکاني و شبکه ارتباطي و در نهايت موقعيت مکاني در ارتباط با طرح تفصيلي)، مولفه مطلوبيت (کيفيت ابنيه مراکز آموزشي، موقعيت مکاني و شعاع دسترسي ها، مراکز آموزشي در ارتباط با توزيع و تراکم جمعيت و نوع مالکيت آنها) و بالاخره ظرفيت (تعداد دفعات استفاده از مراکز آموزشي و تعداد کلاس ها در مراکز آموزشي) تفاوت فاحشي وجود دارد. به اين صورت که منطقه دو شهرداري به عنوان برخوردارترين، منطقه يک با سطح متوسط برخورداري و منطقه سه به عنوان کم برخوردارترين محسوب مي شوند. از نتايج ديگر پژوهش حاضر اين است که سازمان يابي امکانات آموزشي در شهر زاهدان حاکي از عدم تعادل و تمرکزگرايي در منطقه دو و تشديد نابرابري ها و در نتيجه گسستگي بيشتر عدالت فضايي بين مناطق است. به نظر مي رسد که الگوي توزيع و شعاع دسترسي به امکانات آموزشي در مناطق مختلف شهري زاهدان در وضعيت نامتعادلي قرار دارد. اين مي تواند هشدار جدي به مديريت شهري و برنامه ريزان آموزشي باشد، زيرا هر گونه تغيير و تحول سازنده اي در محيط هاي شهري بدون توجه به پرورش نيروي کارآمد و تشکيل سرمايه انساني انجام شدني نيست و نيروي انساني کارآمد در سايه فرصت هاي برابر آموزشي به بار خواهد نشست. نگرش سيستمي در نحوه توزيع کاربري هاي آموزشي، مديريت يکپارچه شهري، برنامه ريزي هاي کوتاه مدت و ضربتي براي بر طرف نمودن شکاف و نابرابري و در عين حال اتخاذ برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت و افزايش توان اقتصادي شهروندان از مهم ترين راهکارها در جهت نيل به تحقيق عدالت در شهر است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

کریمیان بستانی، م.، و مولایی هشجین، ن. (1391). ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. فضای جغرافیایی, 12(40), 170-189. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192388



Vancouver : کپی

کریمیان بستانی مریم، مولایی هشجین نصراله. ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. فضای جغرافیایی. 1391 [cited 2021July25];12(40):170-189. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192388



IEEE : کپی

کریمیان بستانی، م.، مولایی هشجین، ن.، 1391. ارزیابی عدالت فضایی مراکز آموزشی در شهر زاهدان با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS. فضای جغرافیایی, [online] 12(40), pp.170-189. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192388.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 155 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی