برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
زمستان 1391 , دوره  1 , شماره  4 ; از صفحه 79 تا صفحه 96 .
 
عنوان مقاله: 

مقايسه مدل نسبت فراواني و توابع عضويت فازي در پهنه بندي خطر زمين لغزش (مطالعه موردي: جاده ارتباطي مريوان - سنندج)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
 
چکیده: 

زمين لغزش ها نوعي حرکت دامنه اي هستند که نه تنها سازه هاي مهندسي مثل جاده ها، خطوط راه آهن و سدها را تحت تاثير قرار مي دهند، بلکه تلفات جاني را هم به دنبال دارند. هدف از اين تحقيق، پهنه بندي خطر زمين لغزش هاي محدوده جاده ارتباطي مريوان - سنندج در استان کردستان (غرب ايران)، از طريق وزن دهي به معيارهاي اصلي و با استفاده از مدل نسبت فراواني و توابع عضويت فازي در نرم افزار Arc GIS 10 است. به منظور پهنه بندي خطر زمين لغزش، معيارهاي ارتفاع، شيب، جهت شيب، فاصله از گسل، واحدهاي سنگ شناسي، فاصله از آبراهه ها، فاصله از جاده، نوع کاربري اراضي، پوشش گياهي، خاک و بارش مورد ارزيابي قرار گرفت. بعد از مرحله فازي سازي معيارهاي موثر در وقوع زمين لغزش هاي منطقه با استفاده از روش هاي مذکور، نقشه هاي پهنه بندي خطر زمين لغزش جهت ارزيابي اين دو روش از طريق عملگرهاي گاماي فازي با لانداهاي 0.7، 0.8 و 0.9 تهيه شد و با مقايسه نقشه هاي نهايي، مدل ايده آل براي پهنه بندي خطر زمين لغزش در اين محدوده انتخاب شد. نتايج نشان داد که از ميان دو روش مورد بحث، استفاده از مدل نسبت فراواني به دليل فازي سازي مناسب هر معيار با استناد به نقشه هاي پراکنش زمين لغزش هاي رخ داده و نحوه تفکيک طبقات خطر، روش مناسب تري براي پهنه بندي زمين لغزش ها در اين جاده ارتباطي محسوب مي شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صفاری، ا.، و اخدر، آ. (1391). مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج). جغرافیا و مخاطرات محیطی, 1(4), 79-96. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192364



Vancouver : کپی

صفاری امیر، اخدر آرش. مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج). جغرافیا و مخاطرات محیطی. 1391 [cited 2021July25];1(4):79-96. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192364



IEEE : کپی

صفاری، ا.، اخدر، آ.، 1391. مقایسه مدل نسبت فراوانی و توابع عضویت فازی در پهنه بندی خطر زمین لغزش (مطالعه موردی: جاده ارتباطی مریوان - سنندج). جغرافیا و مخاطرات محیطی, [online] 1(4), pp.79-96. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192364.



 

 
بازدید یکساله 152 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی