مشخصات مقاله عنوان نشریه: مديريت ارتقاي سلامت اطلاعات شماره: تابستان 1392 , دوره 2 , شماره 3 (پياپي 7) ; از صفحه 0 تا صفحه 0 . عنوان مقاله: همبستگي بين ميزان دانش و رضايت بيماران از رابطه پزشک - بيمار نویسندگان: وحيدي رضاقلي, كفاشي شهناز*, نريماني محمدرضا, صادقي فر جميل, رعدآبادي مهدي, نظري اصلان, حيدري مجيد آدرس: * گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران چکیده: مقدمه: درمان بيماري ها وابستگي زيادي به تعامل بين پزشک - بيمار داشته و نتيجه همکاري بيمار با پزشک، درماني سريع و موفق است. از طرفي اين رابطه جزء عوامل بسيار مهم در ميزان رضايت بيماران بخصوص در مراجعات بعدي بيماران مي باشد. اين مطالعه با هدف تعيين همبستگي بين ميزان دانش و رضايت بيماران از رابطه پزشک - بيمار در بيمارستان هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشکي تبريز به انجام رسيده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر به روش توصيفي - همبستگي بر روي 309 نفر از مراجعه کنندگان به 11 بيمارستان آموزشي و درماني تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکي تبريز انجام گرفت. جمع آوري داده ها از طريق سه پرسشنامه «دانش از رابطه پزشک بيمار » (Knowledge of Physician-Patient Relationship)، «رضايت از رابطه پزشک - بيمار» (Satisfaction of Physician-Patient Relationship) و «رابطه پزشک - بيمار» (Physician-Patient Relationship) صورت گرفت. روايي محتواي پرسشنامه ها با نظر متخصصين و پايايي آنها با محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ تاييد شد. تحليل داده ها به کمک نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از ضريب همبستگي پيرسون، تي مستقل و آزمون واريانس انجام شد.يافته ها: ميانگين نمره دو مولفه دانش و رضايت بيماران از رابطه پزشک - بيمار به ترتيب 10.5±2.09 و 34.08±6.58 بود. همچنين ميانگين نمره مولفه رابطه پزشک - بيمار 35.86±6.04 بود. بين ميزان رضايت از رابطه پزشک - بيمار و ميزان رابطه پزشک - بيمار همبستگي معناداري مشاهده شد (P<0.01). از طرف ديگر، بين ميزان دانش از رابطه پزشک - بيمار و ميزان رابطه پزشک - بيمار همبستگي معناداري يافت نشد (P>0.05).نتيجه گيري: نتايج پژوهش حاضر حاکي از آن است که ميزان دانش و رضايت بيماران مراجعه کننده به مراکز بيمارستاني شهر تبريز از رابطه پزشک - بيمار مطلوب است. پيشنهاد مي شود که ارائه کنندگان خدمات از حقوق بيماران و عواقب احتمالي عدم رعايت آن و نيز نحوه پاسخگويي به اين حقوق آگاهي کسب کنند. کلید واژه: دانش(Q2)رضايت(Q2)رابطه پزشک - بيمار(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تمایلکارکنان بهداشتیرفتارآگاهی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: نيازها، انتظارات و نظرات بيماران در مورد ارتباط پزشک و بيمار در کلينيک هاي عصر دانشگاه علوم پزشکي تبريزعوامل موثر بر انتخاب پزشک توسط بيمار در شهر تهرانچهارچوب مفهومي رابطه پزشک و بيمار: يک مطالعه کيفي (نشست پنجم : رابطه پزشک و بيمار)عوامل موثر بر انتخاب پزشک متخصص توسط بيمار در شهر تهرانبررسي نقش اخلاقي و رفتاري پزشک در رعايت دستورات پزشکي توسط بيمار در فرآيند درمان مقالات همایشی مرتبط: چالش های اجرای سیاست پزشک خانواده و بیمه روستایی در ایران: مطالعه مروری سیستماتیکخون و بیماری های آن و مسئولیت پزشک ناشی از انتقال خون آلودهمیزان رضایتمندی تیم سلامت پزشک خانواده از "برنامه پزشک خانواده" شهرستان رشتمسوولیت مدنی پزشکان با رویکرد قانون مجازات اسلامی 1392بررسی میزان آگاهی مردم ساکن شهر سپیدان از طرح پزشک خانواده در سال 1395 ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 113 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی