برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1392 , دوره  7 , شماره  24 ; از صفحه 163 تا صفحه 175 .
 
عنوان مقاله: 

اخلاق حرفه اي در مديريت سلامت زمينه ساز رعايت حقوق بيمار

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
 
چکیده: 

حفظ حريم افراد و رعايت حقوق آنان، مفهومي مهم و نيازي اساسي در زندگي انسان شناخته شده است. براي حفظ حريم اطلاعاتي بيمار و پيشگيري از افشاي اطلاعات، مديران و مسوولان بيمارستان ها بايستي راهکارهاي جديدي را به کار برده تا حريم بيماران کمتر به خطر افتد.
مديريت بهداشت و درمان موجب تامين و حفظ سلامت انسان ها، رعايت حقوق و حريم بيمار و پاسخگوي يک نياز اساسي و مستمر انسان ها مي باشد. همچنين از مسائل بسيار مهمي است که برکت و ثمربخشي حقيقي آن وابسته به آميختگي آن خدمات با موازين اخلاقي و فضائل انساني مي باشد. اين آميختگي موجب رضاي پروردگار و تامين نياز مردم به صورتي مناسب و در جهت کمال انسان مي باشد، بدين لحاظ پرداختن به بحث کاربرد اخلاق حرفه اي در بخش بهداشت و درمان علي الخصوص در سيستم مديريتي آن و در جهت رعايت حقوق بيمار، بي گمان اقدامي ضروري و شايسته است. حقيقت اين است که ويژگي هاي اخلاقي بايد در رفتار آدمي به ظهور برسند تا موجب افزايش ارزش هاي اخلاقي شوند. در اين مسير، روح خدمت گذاري و خداجويي جايگزين خودبيني ها و خودخواهي هاي برخاسته از نفس و خودمحوري مي گردد.
اين مقاله بر اساس مروري بر متون علمي مرتبط، نظري اجمالي بر مفهوم اخلاق و حفظ حريم و خلوت بيمار داشته و نقش مديريت بهداشت و درمان در بيمارستان ها بر اين مقوله را مورد بررسي قرار مي دهد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 162
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی