برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
تابستان 1390 , دوره  2 , شماره  6 ; از صفحه 9 تا صفحه 26 .
 
عنوان مقاله: 

نقد تاريخيت قرآن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه معرفت شناسی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
 
چکیده: 

ادعاي تاريخيت قرآن را نصر حامد ابوزيد مطرح كرده، معتقد است ادعاي تاريخيت و اينكه متن محصولي فرهنگي است، تنها به يك مرحله از قرآن مربوط مي شود؛ چراكه قرآن دو مرحله تكوين و شكل گيري، و فرهنگ سازي را پشت سر گذاشته است.
قرآن در مرحله نخست محصولي فرهنگي، و تحت تاثير فرهنگي است كه در آن به وجود آمده است. اما پس از تبديل آن به متن حاكم و غالب؛ يعني فرارسيدن مرحله فرهنگ سازي، به معياري براي سنجش متون ديگر تبديل شده، مشروعيت شان با آن تعيين مي شد
.
اين مقاله در چند محور به نقد ديدگاه تاريخيت قرآن پرداخته است كه عبارت اند از: نقد روش علمي، نقد برداشت ابوزيد از ماهيت نص و مباني ديدگاه مزبور
.

لطفا براي مشاهده چکيده عربي به متن کامل (PDF) مراجعه فرماييد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

قائمی نیا، ع. (1390). نقد تاریخیت قرآن. مطالعات تفسیری, 2(6), 9-26. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192117



Vancouver : کپی

قائمی نیا علیرضا. نقد تاریخیت قرآن. مطالعات تفسیری. 1390 [cited 2021August03];2(6):9-26. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192117



IEEE : کپی

قائمی نیا، ع.، 1390. نقد تاریخیت قرآن. مطالعات تفسیری, [online] 2(6), pp.9-26. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192117.



 

 
بازدید یکساله 70 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی