مشخصات مقاله عنوان نشریه: ژئوپليتيك اطلاعات شماره: تابستان 1392 , دوره 9 , شماره 2 (پياپي 30) ; از صفحه 1 تا صفحه 48 . عنوان مقاله: مفهوم سازي ژئوپليتيک ورزش نویسندگان: احمدي پور زهرا*, جنيدي رضا, بويه چمران, حسيني دمابي سيدسعادت آدرس: * دانشگاه تربیت مدرس چکیده: هدف اين مقاله بررسي کارکردهاي سياسي اجتماعي رقابت هاي ورزشي در چارچوب گفتمان ژئوپليتيک ورزش است. روش شناسي تحقيق حاضر بر اين پايه استوار است که ژئوپليتيک ورزش نيز مانند ساير گرايش هاي ژئوپليتيکي مي تواند به مثابه تيغ دو دم نقش آفريني کند. به عبارتي، بسته به نحوه و اهداف استفاده از ژئوپليتيک ورزش، کارکرد آن متغير خواهد بود. بر اين اساس، مقاله حاضر تلاش مي کند کارکردهاي دوگانه رقابت هاي ورزشي را با بهره گيري از روش توصيفي - تحليلي و پيمايشي مورد بررسي قرار دهد.نتايج تحقيق نشان مي دهد که مهمترين کارکردهاي سياسي - اجتماعي گفتمان ژئوپليتيک ورزش عبارتند از: تقويت ملي گرايي، تقويت حس قلمروخواهي، توسعه جهاني شدن، تقويت هويت هاي ديگر ملي. رقابت هاي ورزشي محملي براي ژست هاي ژئوپليتيکي، انزواي ژئوپليتيکي، ارتقاي منزلت ژئوپليتيکي، رواج فعاليت هاي تروريستي، تقويت همگرايي و تضعيف واگرايي است، ورزش به عنوان عاملي اجتماعي کننده، ورزش به عنوان عاملي وحدت بخش، ورزش به عنوان محملي براي دگرگوني اجتماعي، ورزش به عنوان عامل ارتقاي اخلاقي و امنيت اجتماعي، ورزش به عنوان جايگزين جنگ، ورزش به عنوان ابزار تبليغي سياستمداران، نئوليبراليسم و شيئي سازي ورزشکاران، ورزش به عنوان عاملي شادي بخش و غرور آفرين مي باشد، الگوسازي ورزشي، بازنمايي نژادي و جنسي، توسعه حقوق بشر، ترويج خشونت، تخليه انرژي هيجاني مردم، قانع کردن مردم به عادلانه بودن نظم موجود، فوتبال جانشيني براي مذهب، انحراف توجه مردم از موقعيت اجتماعي واقعي خود، شالوده شکني فوتبال در عصر فراروايت ها و توسعه جهانگردي ورزشي از ديگر کارکردهاي ورزش است.بر اساس نتايج آزمون فريدمن و t استودنت ميزان اهميت و اثربخشي هر يک از کارکردهاي 28 گانه رقابت هاي ورزشي از نظر کارشناسان اين حوزه از ميزان اعتبار متفاوتي برخوردارند. کلید واژه: ژئوپليتيک ورزش(Q2)رقابت هاي ورزشي(Q2)کارکرد سياسي(Q2)کارکرد اجتماعي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نگرش های ناکارآمدتن آرامیافسردگیاسترس ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: توسعه ورزش از طريق تلويزيون در ايرانورزش و سياستتحليل اثرگذاري ورزش حرفه اي و قهرماني بر توسعه ورزشورزش و جامعهبررسي و تحليل محتواي برنامه هاي ورزشي سيماي جمهوري اسلامي ايران مقالات همایشی مرتبط: ارتقای رسالت و کارکرد ورزش جهت کاهش اثرات زیستی جنگ (مطالعه در عراق)فرهنگ سازی با ورزشنقش برنامه های ورزشی تلویزیون در توسعه علمی ورزش کشورورزش و سلامتورزش یک تفریح یا یک صنعت پر سود (مطالعه اقتصاد ورزشی) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 188 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی