5 SID.ir | بررسي تاثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شاهرود، میدان هفت تیر، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، دانشکده پرستاری و مامایی
 
چکیده: 

مقدمه: خطاهاي دارويي يكي از مهمترين و كشنده ترين عوارض درمان محسوب مي گردند. سالانه هزاران مورد خطاي دارويي در بين پرسنل پزشكي و پيراپزشكي گزارش مي شود. اين مطالعه با هدف تعيين تاثير آموزش مداوم بر ارتقا دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها انجام شده است.
مواد و روش ها: اين پژوهش به شيوه مطالعه چهار گروهي سولمون انجام شده است. نمونه هاي اوليه اين پژوهش شامل 100 نفر (50 نفر گروه آزمايش و 50 نفر گروه شاهد) و به روش كاملا تصادفي بر اساس شماره نظام پرستاري از ميان كليه پرستاراني انتخاب شدند كه به فراخوان آموزشي از طريق سايت دانشگاه و اطلاعيه نصب شده در بخش ها پاسخ دادند و داراي معيار ورود به پژ‍‍‍‍‍‍‍وهش بودند. نوع مداخله انجام شده به صورت اجراي برنامه آموزشي بر اساس نيازهاي آموزشي پرستاران و به صورت كارگاهي و انجام كار عملي بود.
نتايج: نتايج بعد از آموزش نشان داد كه ميانگين نمره دانش پرستاران در خرده آزمون مربوط به داروهاي تزريقي (
P=0.001)، حل كردني (P<0.001)، تعيين غلظت دارو (P<0.001) و انفوزيون سرم (P=0.007) به شكل معناداري افزايش يافته است. همچنين اختلاف آماري معناداري بين ميانگين نمرات كسب شده پرستاران در چهار زير گروه روش سولمون وجود داشت (P<0.001) كه تفاوت موجود بين ميانگين نمرات كسب شده گروه اصلي پرستاران آموزش ديده در مقايسه با ساير گروه ها بود.
نتيجه گيري: نتايج نشان دهنده تاثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها بود. به طوري كه پرستاران داراي نيازهاي عميق آموزشي در زمينه محاسبه دز داروها به ويژه داروهاي تزريقي بودند. نتايج اين تحقيق در راستاي پژوهش هاي مشابه در سرتاسر دنيا مويد آن است كه براي ارتقاي كيفيت مراقبت هاي پرستاري، آموزش مداوم پرستاران ضروري است
.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 178
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی