مشخصات مقاله عنوان نشریه: مجله دانش و تندرستي اطلاعات شماره: بهار 1391 , دوره 7 , شماره 1 ; از صفحه 20 تا صفحه 26 . عنوان مقاله: بررسي تاثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها نویسندگان: دادگري علي*, كساييان امير, دادور ليلا, كلاتجاري مهرداد, رضايي مريم, ميرزايي مليحه آدرس: * شاهرود، میدان هفت تیر، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، دانشکده پرستاری و مامایی چکیده: مقدمه: خطاهاي دارويي يكي از مهمترين و كشنده ترين عوارض درمان محسوب مي گردند. سالانه هزاران مورد خطاي دارويي در بين پرسنل پزشكي و پيراپزشكي گزارش مي شود. اين مطالعه با هدف تعيين تاثير آموزش مداوم بر ارتقا دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها انجام شده است.مواد و روش ها: اين پژوهش به شيوه مطالعه چهار گروهي سولمون انجام شده است. نمونه هاي اوليه اين پژوهش شامل 100 نفر (50 نفر گروه آزمايش و 50 نفر گروه شاهد) و به روش كاملا تصادفي بر اساس شماره نظام پرستاري از ميان كليه پرستاراني انتخاب شدند كه به فراخوان آموزشي از طريق سايت دانشگاه و اطلاعيه نصب شده در بخش ها پاسخ دادند و داراي معيار ورود به پژوهش بودند. نوع مداخله انجام شده به صورت اجراي برنامه آموزشي بر اساس نيازهاي آموزشي پرستاران و به صورت كارگاهي و انجام كار عملي بود.نتايج: نتايج بعد از آموزش نشان داد كه ميانگين نمره دانش پرستاران در خرده آزمون مربوط به داروهاي تزريقي (P=0.001)، حل كردني (P<0.001)، تعيين غلظت دارو (P<0.001) و انفوزيون سرم (P=0.007) به شكل معناداري افزايش يافته است. همچنين اختلاف آماري معناداري بين ميانگين نمرات كسب شده پرستاران در چهار زير گروه روش سولمون وجود داشت (P<0.001) كه تفاوت موجود بين ميانگين نمرات كسب شده گروه اصلي پرستاران آموزش ديده در مقايسه با ساير گروه ها بود.نتيجه گيري: نتايج نشان دهنده تاثير آموزش بر دانش و مهارت پرستاران در محاسبه دز داروها بود. به طوري كه پرستاران داراي نيازهاي عميق آموزشي در زمينه محاسبه دز داروها به ويژه داروهاي تزريقي بودند. نتايج اين تحقيق در راستاي پژوهش هاي مشابه در سرتاسر دنيا مويد آن است كه براي ارتقاي كيفيت مراقبت هاي پرستاري، آموزش مداوم پرستاران ضروري است. کلید واژه: آموزش(Q2)محاسبه دز دارو(Q2)اشتباهات دارويي(Q2)كارآزمايي تصادفي آموزشي(Q2)مطالعه چهار گروهي سولمون(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: نگرشرفتارآموزش بهداشتایدزحساسیت اخلاقیتصمیم گیری بالینیخطاهای داروییصلاحیت بالینی ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: توانمندسازي محاسبات دارويي پرستارانتوانايي محاسبات دارويي پرستاران در بخش مراقبت ويژهبررسي درک پرستاران از عملکردشان نسبت به آموزش به بيمارنيازسنجي آموزشي پرستاران شاغل در بيمارستان هاي دانشگاه تهرانديدگاه پرستاران در خصوص آموزش مداوم (كرمانشاه - 1382) مقالات همایشی مرتبط: فراوانی انواع خطاهای دارویی و عوامل موثر بر عدم گزارش دهی خطاهای دارویی از دیدگاه پرستاران بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قزوینعوامل موثر بر انتشار دانش در پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر کرمان با استفاده از روش تحلیل لایه ای علت هاتاثیر آموزش اثربخشی گروهی پرستاران بر کیفیت مراقبت از دیدگاه پرستاران و مددجویان در سال 1392بررسی تاثیر آموزش بر میزان اطلاعات دارویی پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستان افضلی پور کرمانبررسی درک پرستاران از عوامل موثر بر فرآیند آموزش به بیمار در بخش های مراقبت ویژه بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی لرستان ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 117 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی