برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1391 , دوره  21 , شماره  2 (پياپي 38) ; از صفحه 97 تا صفحه 108 .
 
عنوان مقاله: 

ميانگين طول گفته و برخي از تکواژهاي دستوري در گفتار دو کودک فارسي زبان (گزارش مورد)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید شاه نظری، کوچه نظام، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتار درمانی، کدپستی: 13487-15459
 
چکیده: 

زمينه: کودکان معمولا اولين واژه هاي خود را در سنين 10 تا 15 ماهگي بيان مي کنند و طي مراحلي به گفتار ساده تا پيچيده دست مي يابند. سنجش ميانگين طول گفته، يکي از معيارهاي بررسي رشد و تکامل زبان کودکان است. محاسبه ميانگين طول گفته و بررسي ترتيب کاربرد برخي از تکواژهاي دستوري در گفتار کودکان فارسي زبان از اهداف اين مطالعه بود.
مورد: نمونه گفتار آزاد دو کودک در مهد کودک، از 12 تا 60 ماهگي، هر ماه به مدت 120 دقيقه به طريق ضبط ويدئويي جمع آوري و نمونه هاي گفتار واج نويسي شد. مطالعه به روش طولي و توصيفي انجام گرفت. دختر و پسر مورد مطالعه اولين واژه هاي خود را به ترتيب در سن 12 ماهگي و 16 ماهگي بيان کردند. دختر در 18 ماهگي و پسر 20 ماهگي بيان گفته هاي دوکلمه اي را آغاز کردند. تعدادي از تکواژهاي دستوري که در ساختمان فعل کاربرد دارند قبل از 24 ماهگي با ميانگين طول گفته کمتر از دو تکواژ در گفتار هر دو کودک ظاهر شدند. ترتيب کاربرد تکواژهاي پي بندهاي فعل، از مفرد به جمع بود. شش شناسه فاعلي قبل از 36 ماهگي در گفتار هر دو کودک ظاهر شد
.
نتيجه گيري: مراحل تکامل گفتار کودکان فارسي زبان نيز همانند ساير کودکان از مرحله گفتار تک واژه آغاز شد و با افزايش واژگان و کاربرد تکواژهاي دستوري به تدريج بر پيچيدگي گفتار آنها افزوده شد. نکته مهم اين که کودکان فارسي زبان با ميانگين طول گفته کمتر از 2 تکواژ کاربرد تکواژهاي دستوري را آغاز کردند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 243
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی