مشخصات مقاله عنوان نشریه: (شنوايي شناسي) auditory and vestibular research اطلاعات شماره: 1391 , دوره 21 , شماره 2 (پياپي 38) ; از صفحه 72 تا صفحه 77 . عنوان مقاله: درک خواندن دانش آموزان مبتلا به آسيب شنوايي و همسالان با شنوايي هنجار نویسندگان: نيك خو فاطمه*, حسن زاده سعيد, افروز غلامعلي آدرس: * تهران، خیابان جلال آل احمد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، کدپستی: 1445983861 چکیده: زمينه و هدف: در رويکردهاي مختلف زباني، خواندن يک مهارت محسوب مي شود. مهارت هاي زباني شامل گوش کردن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن، با هم ارتباط زيادي دارند. بنابراين چنانچه کودکان مهارت هاي گوش دادن و سخن گفتن را فعالانه انجام دهند، مهارت هاي خواندن و نوشتن را به آساني خواهند آموخت. هدف از اين تحقيق بررسي مقايسه اي سواد خواندن دانش آموزان کم شنوا و همسالان با شنوايي هنجار در مقاطع مختلف تحصيلي بود.روش بررسي: تحقيق به صورت پس رويدادي و با استفاده از آزمون استاندارد شده پرلز 2006 بود که روي 80 دانش آموز کم شنواي شديد و عميق پايه هاي تحصيلي پنجم دبستان، اول و چهارم دبيرستان شاغل به تحصيل در مدارس استثنايي شهر تهران که به شيوه نمونه گيري تصادفي و 80 دانش آموز با شنوايي هنجار از مدارس عادي که با نمونه گيري در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد.يافته ها: تفاوت معني داري بين ميانگين درک خواندن دانش آموزان شنوا و کم شنواي شديد و عميق مشاهده شد (p<0.001). همچنين در هر سه آزمون، ميانگين درک خواندن دانش آموزان کم شنواي دختر از پسر بالاتر بود و اين تفاوت در سطح p<0.001 معني دار بود. تفاوت ميانگين درک خواندن دانش آموزان کم شنوا در سه مقطع معني دار نبود که نشان دهنده عدم رشد مهارت خواندن، متناسب با افزايش پايه تحصيلي بود.نتيجه گيري: پژوهش حاضر نشان مي دهد که يکي از حيطه هايي که در کم شنوايان به طور قابل ملاحظه اي دچار آسيب مي شود، درک خواندن است. با توجه به اينکه سواد خواندن يکي از مهمترين توانايي هاي اکتسابي دانش آموزان در مدرسه است، لزوم ارزيابي آن و شناخت نقاط قوت و ضعف دانش آموزان به ويژه کم شنوايان ضروري است. کلید واژه: درک خواندن(Q2)سواد(Q2)کم شنوايي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: تاجیکستانجمعیتنابرابری درآمدیدرآمدبتا تالاسمیشیوعفنیل کتونوریکاشت حلزون ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: مقايسه سواد خواندن در دانش آموزان آسيب ديده شنوايي در سه مقطع تحصيليمقايسه ميزان استفاده از دو استراتژي کل خواني و خواندن آوايي در دانش آموزان با افت شنوايي شديد تا عميق پايه دوم و سوم دبستان شهر اهوازمقايسه سواد خواندن در دانش آموزان آسيب ديده شنوايي و دانش آموزان با شنوايي هنجاربررسي تاثير ارتقا پايه تحصيلي بر پيشرفت سطوح درک خواندن دانش آموزان کم شنوابررسي و مقايسه مهارت هاي خواندن دانش آموزان شنوا و کم شنواي شديد پايه پنجم ابتدايي شهر تهران مقالات همایشی مرتبط: ارزیابی اهداف خواندن و نوشتن دوره ابتدایی با نظر به هدف های برنامه فلسفه برای کودکان، برای بهبود توانایی خواندن و نوشتنشیوه نوین مقابله با افت تحصیلی خواندن در دانش آموزان ابتداییمقایسه اثربخشی مولفه های فراشناختی دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلال خواندن وعادی شهرستان اردبیلارزیابی مهارت خواندنتاثیر برنامه منتخب حرکتی بر بهبود مهارت های حرکتی ظریف و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای اختلال خواندن ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 92 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی