برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1391 , دوره  21 , شماره  2 (پياپي 38) ; از صفحه 58 تا صفحه 65 .
 
عنوان مقاله: 

بررسي جنبه معناشناسي زبان در دانش آموزان عادي، کم شنواي تلفيقي و باغچه بان

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید شاه نظری، کوچه نظام، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتار درمانی، کدپستی: 13487-15459
 
چکیده: 

زمينه و هدف: کودکان کم شنواي شديد و عميق در برقراري ارتباط با ديگران و تحصيل در مدرسه با مشکل روبه رو مي شوند. در سال هاي اخير توجه زيادي به بحث تلفيق اين کودکان در مدارس عادي شده است. بنابراين ديدگاه، درک مترادف ها و متضادها به عنوان يکي از مقوله هاي معناشناسي زبان مورد بررسي قرار گرفته است.
روش بررسي: در اين مطالعه مقطعي، 75 دانش آموز پايه پنجم ابتدايي شهر تهران در سه گروه 25 نفري عادي، کم شنواي تلفيقي و باغچه بان مورد مطالعه قرار گرفتند. در جمع آوري داده ها از آزمون نوشتاري محقق ساخته استفاده شد تا احتمال خطا در دريافت واژه ها حذف شود. آزمودني ها مي بايست مترادف يا متضاد واژه مورد نظر را مي نوشتند
.
يافته ها: در هر دو آزمون به کار رفته در اين پژوهش، امتيازهاي گروه عادي از گروه کم شنوا، و گروه کم شنواي تلفيقي از دانش آموزان مدارس باغچه بان بالاتر بود (
p<0.05). توانايي هر سه گروه دانش آموز در درک واژه هاي متضاد به طور معني داري بالاتر از درک واژه هاي مترادف بود (p=0.001). سرعت پردازش در گروه عادي از دو گروه کم شنوا به طور معني داري بالاتر بود (p=0.001).
نتيجه گيري: به نظر مي رسد فراگيري اين دو مقوله معناشناختي همچون ساير مهارت هاي زباني تحت تاثير سلامت شنوايي است. اختلاف بين دو گروه دانش آموز کم شنوا بيانگر اين موضوع است که غني بودن محيط آموزشي از محرک هاي کلامي و تعامل با کودکان عادي بر رشد جنبه معناشناسي زبان در دانش آموزان کم شنوا تاثيرگذار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

ربیعی، آ.، و قربانی، ع. (1391). بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 21(2 (پیاپی 38)), 58-65. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192030



Vancouver : کپی

ربیعی آتوسا، قربانی علی‌. بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1391 [cited 2021July28];21(2 (پیاپی 38)):58-65. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192030



IEEE : کپی

ربیعی، آ.، قربانی، ع.، 1391. بررسی جنبه معناشناسی زبان در دانش آموزان عادی, کم شنوای تلفیقی و باغچه بان. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 21(2 (پیاپی 38)), pp.58-65. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192030.



 

 
بازدید یکساله 112 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی