برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
1391 , دوره  21 , شماره  2 (پياپي 38) ; از صفحه 36 تا صفحه 41 .
 
عنوان مقاله: 

آگاهي واج شناختي در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر، خیابان شهید شاه نظری، کوچه نظام، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه گفتار درمانی، کدپستی: 13487-15459
 
چکیده: 

زمينه و هدف: از ديدگاه رشدي، ارتباط بين زبان و لکنت به دليل اين که به طور کلي شروع لکنت هم زمان و منطبق است با دوره سريع رشد زباني کودکان، موضوع قابل توجهي است. آگاهي واج شناختي نمونه اي از عملکرد زباني است که هم زمان با زبان رشد مي کند و زيربناي مهارت هاي گفتاري و شنيداري است. هدف از اين تحقيق بررسي ارتباط بين لکنت و آگاهي واج شناختي و توجه به اين مهارت در روند ارزيابي و درمان لکنت بود.
روش بررسي: مطالعه حاضر به صورت مقطعي - مقايسه اي روي 53 کودک 8-4 ساله شهر تهران انجام شد. براي نمونه هاي مورد بررسي ابتدا تشکيل پرونده توسط آزمونگر از درمانگر و والدين و مربيان به عمل آمد. سپس صداي کودکان لکنتي ضبط شده و آنگاه اجراي پژوهش با استفاده از آزمون آگاهي واج شناختي انجام شد. پس از آن اطلاعات به دست آمده مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت
.
يافته ها: در امتياز آزمون آگاهي واج شناختي بين گروه هاي لکنتي و غيرلکنتي به طور کلي و نيز در زيرگروه هاي سني تفاوت معني دار وجود داشت (
p<0.05). کودکان لکنتي با شدت هاي مختلف در کسب امتياز تفاوت معني داري را نشان ندادند. کودکان کمتر از چهار سال کمترين امتياز و کودکان بزرگ تر از هفت سال بيشترين امتياز را کسب کردند و اين اختلاف معني دار بود (p<0.05).
نتيجه گيري: به نظر مي رسد در ارزيابي و درمان کودکان لکنتي بايد توانمندي آگاهي واج شناختي و عوامل سن، نوع و شدت لکنت مورد توجه قرار گيرد.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

غفاری، س.، و شاه بداغی، م.، و جلایی، ش. (1391). آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, 21(2 (پیاپی 38)), 36-41. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192023



Vancouver : کپی

غفاری سیده زهره، شاه بداغی محمدرحیم، جلایی شهره. آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research. 1391 [cited 2021July26];21(2 (پیاپی 38)):36-41. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192023



IEEE : کپی

غفاری، س.، شاه بداغی، م.، جلایی، ش.، 1391. آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research, [online] 21(2 (پیاپی 38)), pp.36-41. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=192023.



 

 
بازدید یکساله 168 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی