4 SID.ir | تاثير آسيب شنوايي بر مهارت رياضيات دانش آموزان کم شنواي دبستاني

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تاثير آسيب شنوايي بر مهارت رياضيات دانش آموزان کم شنواي دبستاني

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شهریار، شهرک وائین، خیابان بعثت 5، آموزشگاه استثنایی نور، بخش شنوایی شناسی، کدپستی: 3351766991
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آسيب شنوايي، رشد بهنجار بسياري از توانمندي هاي تحصيلي را تحت الشعاع قرار مي دهد و پيشرفت آن را با کندي رشد مواجه مي سازد. هدف از اين پژوهش بررسي تاثير آسيب شنوايي بر مهارت رياضيات دانش آموزان کم شنوا در مقايسه با دانش آموزان شنوا در پايه چهارم ابتدايي بود.
روش بررسي: پژوهش از نوع مقطعي و ابزار آزمون سوالات رياضي استاندارد شده بين المللي سال 2007، در نظر گرفته شد که روي 35 دانش آموز کم شنواي پايه چهارم ابتدايي با محدوده کاهش شنوايي متوسط رو به شديد تا عميق از مدارس استثنايي شهرستان هاي ورامين، پاکدشت و شهرري و همچنين 35 دانش آموز شنواي همتا که به روش تصادفي ساده از مدارس هم جوار با مدارس استثنايي انتخاب شده بودند اجرا شد
.
يافته ها: در تحليل يافته ها، دانش آموزان کم شنوا در بعدشناختي در سه حيطه دانستن، به کارگيري و استدلال در مقايسه با دانش آموزان شنوا عملکرد ضعيف تري نشان دادند و تفاوت معني داري مشاهده شد
(p<0.05)، و بين مهارت رياضي دانش آموزان در شهرستان هاي تحت آزمون در هر دو گروه شنوا و کم شنوا اختلاف معني داري نشد.
نتيجه گيري: آسيب شنوايي، پيشرفت حوزه تحصيل از جمله يادگيري رياضيات را تحت تاثير قرار مي دهد. ارائه روش هاي متنوع تدريس در جهت پيشرفت تفکر استنتاجي و ساختارهاي شناختي رياضيات و همچنين توسعه درک مفاهيم در حوزه رياضيات در خدمات توانبخشي دانش آموزان کم شنوا شايان اهميت است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 117
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی