مشخصات مقاله عنوان نشریه: روان شناسي باليني اطلاعات شماره: بهار 1392 , دوره 5 , شماره 1 (پياپي 17) ; از صفحه 93 تا صفحه 106 . عنوان مقاله: اثر آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه بر عملکرد اجرايي و نشانه هاي رفتاري کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي نویسندگان: رستمان حسن, طالع پسند سياوش*, نظيفي مرتضي آدرس: * گروه روان شناسی تربیتی و کودکان استثنایی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران چکیده: مقدمه: اختلال نارسايي توجه/فزون کنشي يک اختلال روان پزشکي است که در دوره کودکي ظاهر مي شود و شايع ترين اختلال عصبي در دوران کودکي است. هدف پژوهش بررسي اثر آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه بر عملکرد اجرايي و نشانه هاي رفتاري کودکان مبتلا به نارسايي توجه/فزون کنشي بود.روش: اين مطالعه بر روي شش دانش آموز مبتلا به نارسايي توجه/فزون کنشي (دو دانش آموز از هر زير ريخت اين اختلال) از شهر پل سفيد انجام شد. براي سنجش نشانه هاي رفتاري اين اختلال و بهره هوشي به ترتيب از پرسشنامه علائم مرضي کودک- 4 و آزمون ماتريس هاي پيشرونده رنگي ريون استفاده شد. براي اندازه گيري توجه پايدار از نرم افزار فارسي آزمون عملکرد پيوسته، براي اندازه گيري توانايي طرح ريزي از نرم افزار فارسي آزمون برج لندن و براي اندازه گيري نشانه هاي رفتاري از مقياس سوانسون، نولان و پلهام- 4 استفاده شد. داده ها با روش مقايسه نرخ رفتار خط پايه با مرحله درمان و اندازه اثر کوهن تحليل شدند.يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه باعث افزايش توجه پايدار و طرح ريزي و کاهش نشانه هاي نارسايي توجه/فزون کنشي در همه زير ريخت ها شد.نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه مي تواند نشانه اين اختلال را کاهش و عملکرد اجرايي را افزايش دهد. بنابراين پيشنهاد مي شود از آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه به عنوان روشي مکمل براي درمان اين اختلال استفاده شود. کلید واژه: اختلال نارسايي توجه/فزون کنشي(Q2)آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: کنش وري اجرايي در کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه / فزون کنشيتاثير بازي درمانگري کودک محور بر کاهش نشانه هاي رفتاري کودکان با اختلال نارسايي توجه / فزون کنشيارزيابي سلامت رواني والدين كودكان واجد اختلال نارسايي توجه/فزون كنشي و پيشنهاد شيوه هاي مداخله گرينقش ميانجي گري مديريت زمان براي نشانه هاي اختلال نارسايي توجه/فزون کنشي و پيشرفت تحصيلي در دانشجويانمقايسه کارکرد اجرايي سازمان بندي مجدد انديشه در زيرمجموعه هاي اختلال فزون کنشي، نارسايي توجه بر اساس مدل بارکلي مقالات همایشی مرتبط: بررسی تاثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سلامت روان والدین کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و فزون کنشیکنش وری اجرایی در زیر نوع های اختلال نارسایی توجه فزون کنشی (ADHD)اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر نقطه عمکلرد کارکردهای اجرایی بر کاهش نشانه های بالینی و بهبود کارکرهای اجرایی کودکان مبتلا به ADHDمبانی نوروپسیکولوژیک اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (آسیب شناسی)تحلیل اثرات مدیریت پیش کنشی بر عملکرد مورد انتظار از کارکنان (مورد مطالعه در شرکت های گروه صنعتی و بازرگانی افزون) ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 98 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی