2 SID.ir | اثر آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه بر عملکرد اجرايي و نشانه هاي رفتاري کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
اثر آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه بر عملکرد اجرايي و نشانه هاي رفتاري کودکان مبتلا به اختلال نارسايي توجه/ فزون کنشي
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روان شناسي تربيتي و کودکان استثنايي، دانشگاه سمنان، سمنان، ايران
 
چکیده: 

مقدمه: اختلال نارسايي توجه/فزون کنشي يک اختلال روان پزشکي است که در دوره کودکي ظاهر مي شود و شايع ترين اختلال عصبي در دوران کودکي است. هدف پژوهش بررسي اثر آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه بر عملکرد اجرايي و نشانه هاي رفتاري کودکان مبتلا به نارسايي توجه/فزون کنشي بود.
روش: اين مطالعه بر روي شش دانش آموز مبتلا به نارسايي توجه/فزون کنشي (دو دانش آموز از هر زير ريخت اين اختلال) از شهر پل سفيد انجام شد. براي سنجش نشانه هاي رفتاري اين اختلال و بهره هوشي به ترتيب از پرسشنامه علائم مرضي کودک- 4 و آزمون ماتريس هاي پيشرونده رنگي ريون استفاده شد. براي اندازه گيري توجه پايدار از نرم افزار فارسي آزمون عملکرد پيوسته، براي اندازه گيري توانايي طرح ريزي از نرم افزار فارسي آزمون برج لندن و براي اندازه گيري نشانه هاي رفتاري از مقياس سوانسون، نولان و پلهام- 4 استفاده شد. داده ها با روش مقايسه نرخ رفتار خط پايه با مرحله درمان و اندازه اثر کوهن تحليل شدند
.
يافته ها: نتايج نشان داد که آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه باعث افزايش توجه پايدار و طرح ريزي و کاهش نشانه هاي نارسايي توجه/فزون کنشي در همه زير ريخت ها شد
.
نتيجه گيري: اين مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه مي تواند نشانه اين اختلال را کاهش و عملکرد اجرايي را افزايش دهد. بنابراين پيشنهاد مي شود از آموزش کنش هاي اجرايي مبتني بر رايانه به عنوان روشي مکمل براي درمان اين اختلال استفاده شود
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 115
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی