برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي تاثير رفتگي شمع بر ولتاژ مورد نياز جرقه در موتور اشتعال جرقه اي گازسوز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، تهران، ایران
 
چکیده: 

در اين مقاله، ميزان رفتگي الکترودها و افزايش دهانه شمع ها، بعد از آزمون هاي دوام اندازه گيري شد. سپس، ولتاژ مورد نياز جرقه و کيفيت جرقه زني تمامي شمع ها در سامانه آزمون قطعه اي شمع، بررسي گرديد. بر اساس اندازه گيري ها، با افزايش ساعت کارکرد، دهانه شمع ها افزايش مي يابد؛ بطوري که ميزان افزايش دهانه، بعد از 189 و 281 ساعت کارکرد، بترتيب 2 و 4.4 برابر ميزان افزايش دهانه براي شمع هايي با 80 ساعت کارکرد مي باشد. اندازه گيري ولتاژ مورد نياز جرقه نشان مي دهد که با افزايش فشار، ولتاژ مورد نياز جرقه افزايش پيدا مي كند؛ بطوري كه در هنگام استفاده از شمع هاي نو با افزايش فشار از 1 به 9 بار، ولتاژ مورد نياز جرقه 2 برابر افزايش پيدا مي كند. بر اساس نتايج آزمون ها، افزايش ساعت كاركرد شمع منجر به افزايش رفتگي الكترودها و در نتيجه افزايش ولتاژ مورد نياز شده است. اين پديده، تاثير منفي بر كيفيت جرقه زني داشته است. بررسي نتايج نشان مي دهد كه با افزايش 20 درصدي دهانه شمع، ولتاژ مورد نياز در فشار 5 بار بيش از 11 درصد افزايش يافته است. مقايسه نتايج اندازه گيري رفتگي الکترودها و ولتاژ بين شمع هاي نو و کارکرده نشان مي دهد که علاوه بر افزايش دهانه شمع، رسوبات سطح الکترودها در شمع هاي کارکرده مي تواند سبب افزايش ولتاژ مورد نياز جرقه شود.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 72
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی