مشخصات مقاله عنوان نشریه: روان شناسي باليني اطلاعات شماره: بهار 1392 , دوره 5 , شماره 1 (پياپي 17) ; از صفحه 47 تا صفحه 56 . عنوان مقاله: اثربخشي مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر ارتقاي بهزيستي روان شناختي، عاطفي و اجتماعي دانشجويان داراي احساس غربت نویسندگان: قنبري پيركاشاني نيكزاد, حبيبي مجتبي*, شمس الديني سلوي آدرس: * گروه خانواده درمانی، پژوهشکده خانواده، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران چکیده: مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر ارتقاي بهزيستي روان شناختي، عاطفي و اجتماعي دانشجويان غير بومي سال اول داراي احساس غربت طراحي شده است.روش: با استفاده از يک غربالگري اوليه، 228 دانشجوي سال اول دانشگاه، 2 هفته بعد از آغاز سال تحصيلي از طريق پرسشنامه احساس غربت ارزيابي شدند. از اين تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معيار بالاتر از ميانگين، دچار احساس غربت تشخيص داده شدند که از بين آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفي ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمايش قرار گرفتند. با استفاده از يک طرح آزمايشي پيش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمايش طي 10 جلسه تحت شيوه هاي آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري قرار گرفت، در حالي که در اين مدت گروه کنترل هيچ مداخله اي را دريافت نکردند. هر دو گروه در پيش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقياس هاي بهزيستي روان شناختي، بهزيستي عاطفي و بهزيستي اجتماعي مورد ارزيابي قرار گرفتند و نتايج با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس چند متغيري تحليل شد.يافته ها: نتايج نشان داد که بين دو گروه در پيش آزمون تفاوت معني دار وجود نداشت، اما آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري در گروه آزمايش، نمرات بهزيستي روان شناختي، عاطفي و اجتماعي را به طور معني داري افزايش داد.نتيجه گيري: برنامه آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري مي تواند جزء برنامه هاي مداخلاتي در گروه هاي هدف و جمعيت عمومي مراکز مشاوره دانشگاه ها قرار گيرد تا از طريق افزايش بهزيستي روان شناختي عاطفي و اجتماعي دانشجويان، به افزايش بهره وري محيط آموزشي دانشگاه کمک نمايد. کلید واژه: احساس غربت(Q2)بهزيستي(Q2)مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري(Q1)دانشجويان(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سندرم روده تحریک پذیرسلامت معنویسلامت روانسلامت روانیدانشجویان علوم پزشکیدانش آموزاندانشجویان پزشکیدانشجو ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي اثربخشي آموزش ابراز وجود بر احساس غربت دانشجويان دختررابطه سرمايه اجتماعي با بهزيستي روان شناختي در دانشجويان دانشگاه تبريزاثربخشي بهزيستي درماني گروهي بر رضايت زناشويي و بهزيستي روان شناختي زنان خانه دارتاثير آموزش بهزيستي روان شناختي بر سلامت روان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد خوراسگان (اصفهان)اثربخشي مديريت استرس به شيوه شناختي- رفتاري بر ارتقاي کيفيت زندگي زنان داراي سرطان پستان مقالات همایشی مرتبط: تاثیر روان درمانی مثبت نگر بر بهزیستی روان شناختی دانشجویان دختر متاهلاثربخشی آموزش خوش بینی بر سلامت روان و بهزیستی ذهنی دانشجویاناثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روان شناختی زنان نابارورپیش بینی عملکرد تحصیلی بر اساس بهزیستی اجتماعی و بهزیستی معنوی در دانشجویان پسر دانشگاه ارومیهرابطه هوش معنوی و بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دختر ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 97 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی