8 SID.ir | نقد و ارزيابي محتواي کتاب درسي تاريخ شناسي دوره پيش دانشگاهي با تاکيد بر برنامه درسي

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

نقد و ارزيابي محتواي کتاب درسي تاريخ شناسي دوره پيش دانشگاهي با تاکيد بر برنامه درسي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
 
چکیده: 

محتواي کتاب درسي تازه منتشر شده تاريخ شناسي دوره پيش دانشگاهي، موضوعاتي هم چون ادبيات، هنر، و انسان را دست مايه طرح بسياري از مباحث اساسي قرار داده است و ارتباط تاريخ با اين علوم را به منزله جايگاهي مهم و حساس در آگاهي از حقايق و برخورداري از نگرشي نو براي مخاطبان اصلي خود قلمداد کرده است. از آن جا که دانش آموزان در زندگي واقعي با تمامي موضوعات به شکل يک پارچه مواجه مي شوند، رويکرد تلفيقي در اين کتاب مي تواند درهاي نويني را از منظر تاريخ و تاريخ نگاري پيش روي آنان بگشايد تا آنان نيز هويت خود را با الهام از ارزش هاي اصيل بازخوانند و بازسازند. لذا محتواي اين کتاب پس از تدوين و قبل از ورود به عرصه هاي آموزش از ديدگاه صاحب نظران و دبيران مجرب درس تاريخ بررسي شد و يافته هاي حاصل از آن بسترهاي تازه اي را براي بازنگري، تغيير، و قرارگيري در فرايند ياددهي - يادگيري فراهم ساخت. گفتني است اين کتاب در مقايسه با ساير کتاب هاي همانند خود با رويکرد نويني تدوين شده است و تناسب محتواي آن با مولفه هاي مندرج در راهنماي برنامه درسي مربوط و نيز نارسايي هاي احتمالي و نقاط قوت مورد سوال بوده است. در اين پژوهش براي گردآوري اطلاعات مورد نظر از پرسش نامه بازپاسخ (با رويکرد کيفي) و مصاحبه نيمه ساختاري استفاده شده است که با استناد به يافته هاي پژوهش مي توان گفت منابع گوناگون اطلاعاتي در برخي از مولفه ها، نظر انتقادي و اصلاحي داشته اند و در خصوص برخي ديگر از منظر تاييد سخن گفته اند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 195
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی