اين مقاله به طراحي مدل شبکه اي مناسب جهت تهيه و توزيع کالا در کشور پرداخته است. تمرکز مدل بر دستيابي به کارايي، بهره وري، صرفه جويي نسبت به مقياس و کاهش هزينه توزيع کالا در کشور است. براي گردآوري داده هاي مورد نياز جهت انجام تحقيق از مطالعات ميداني و روش پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماري تحقيق شامل کارشناسان و مديران تعاوني هاي مصرف وزارت تعاون، اتاق تعاون، معاونت بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني، مديران شرکت ها و اتحاديه هاي تعاوني توزيع، مديران و کارشناسان شرکت هاي پخش کالا، فروشگاه هاي زنجيره اي، شرکت هاي حمل ونقل کالا به ويژه حمل و نقل جاده اي و ساير افراد آگاه و باتجربه در زمينه توزيع کالا است.
نتايج تحليل داده ها نشان مي دهد که سيستم توزيع کالا در کشور از لحاظ زيرساخت ها و عملکرد از وضعيت مطلوبي برخوردار نيست. سنتي و جزيره اي بودن ساختار توزيع کالا در کشور باعث افزايش هزينه هاي توزيع کالا به بالاتر از 50% قيمت نهايي کالاها شده است.
سيستم توزيع کالا در کشور نيازمند نهاد جديدي با عنوان مرکز ملي بازاريابي (NMC) جهت برندسازي، تبليغات هدفمند، انسجام در شبکه توزيع، خوشه سازي و ... است. مرکز ملي بازاريابي با مديريت و نظارت بر شبکه نوين تهيه و توزيع کالا با مشارکت 6 وزارتخانه دولتي و نهادهاي توزيعي بخش خصوصي و تعاوني مانند شرکت هاي پخش کالا، فروشگاه هاي زنجيره اي، اصناف، عمده فروشان و ... مي تواند باعث کوتاه شدن کانال هاي توزيع، کاهش قيمت کالاها و ... شود. در انتهاي مقاله مدل شبکه اي تهيه و توزيع کالاها، جايگاه، نقش و ارتباطات بازيگران مختلف شبکه توزيع کالا در کشور را نشان مي دهد.