4 SID.ir | تناظر استراتژي کسب و کار با عدم اطمينان محيطي (مورد مطالعه: شرکت هاي پگاه فارس و شام شام)

مشخصات مقاله

 
عنوان مقاله: 

تناظر استراتژي کسب و کار با عدم اطمينان محيطي (مورد مطالعه: شرکت هاي پگاه فارس و شام شام)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

استراتژي هاي سطوح مختلف سازمان در جهت واکنش مناسب نسبت به عوامل محيطي اتخاذ مي شوند و تناسب آن ها با ميزان تغييرات محيطي موضوع حياتي براي سازمان است. در اين مقاله، با مطالعه ادبيات تحقيق در زمينه استراتژي سطح کسب و کار و عدم اطمينان محيطي، مدلي براي تناظر اين دو ارائه شده است. از ترکيب مدل پورتر و مدل مايلز و اسنو، چهار نوع استراتژي کسب و کار معرفي و نيز عدم اطمينان محيطي در چهار وضعيت تعريف گرديد. جامعه آماري عبارت است از کارشناسان و مديران شرکتهاي پگاه فارس و شام شام و از آنجائيکه اين جامعه محدود است از همه اعضاي آن پرسش به عمل آمد. بدليل اينکه از پرسشنامه هاي استاندارد استفاده شده است، نشان دهنده روايي پرسشنامه است و ضريب آلفاي کرونباخ براي پرسشنامه عدم اطمينان محيطي 0.844 محاسبه شد. تعداد 44 پرسشنامه از شرکت پگاه فارس و 32 پرسشنامه از شرکت شام شام جمع آوري شد. نتايج نشان داد استراتژي کسب و کار در شرکت پگاه فارس استراتژي مدافه کم هزينه و در شرکت شام شام، استراتژي مدافع تمايز طلب است. بين وضعيت موجود و مطلوب استراتژي کسب و کار در هر دو شرکت اختلاف معناداري وجود دارد. همچنين استراتژي کسب و کار در هر دو شرکت با عدم اطمينان محيطي تناظر مناسبي ندارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 306
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی