مشخصات مقاله عنوان نشریه: كاوش هاي مديريت بازرگاني اطلاعات شماره: بهار و تابستان 1391 , دوره 4 , شماره 7 ; از صفحه 20 تا صفحه 53 . عنوان مقاله: تبيين و ارزيابي مدل رابطه دارايي هاي ناملموس و عملکرد تجاري سازمان هاي بازرگاني نویسندگان: جعفرپور محمود* آدرس: * دانشگاه علامه طباطبایی چکیده: متخصصان امر بازرگاني تا امروز تمرکز بسيار اندکي نسبت به سرمايه ناملموس در سازمان ها به عنوان اهرمي براي تحت تاثير قرار دادن قابليت هاي بازاريابي داشته اند؛ حال آنکه در ديدگاه مبتني بر منابع، اين باور وجود دارد که منابع و قابليت هاي غيرقابل تقليد، ارزشمند، کمياب و پيچيده به لحاظ اجتماعي، مزيت رقابتي برتري را ايجاد مي کنند.از اينرو هدف اين مقاله ارائه و ارزيابي يک مدل مفهومي از رابطه بين دارايي هاي ناملموس و عملکرد تجاري در سازمان هاي بازرگاني منطبق با ديدگاه مبتني بر منابع است. با توجه به ماهيت آن، پژوهشي توصيفي و پيمايشي است. مدل ارائه شده، در صنايع فولاد استان خوزستان و با جامعه آماري متشکل از مديران عالي، مديران مياني و كارشناسان بازرگاني در چهار شرکت فعال در صنعت فولاد استان خوستان و حجم نمونه 168 نفر مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفت. بر اين اساس پنج متغير سرمايه دانشي- انساني، سرمايه اطلاعاي، سرمايه ارتباطي، سرمايه سازماني، سرمايه اجتماعي و هچنين قابليت هاي بازاريابي در قالب 6 فرضيه و 36 شاخص مورد آزمون واقع شد. نتايج اين پژوهش ضمن تاييد هر شش فرضيه طرح شده نشان داد قويترين رابطه با ضريب همبستگي 0.378 ميان سرمايه دانشي- انساني و قابليت هاي بازاريابي و ضعيف ترين رابطه با ضريب همبستگي 0.318 ميان سرمايه اجتماعي و قابليت هاي بازاريابي وجود دارد. ضمن آن که شاخص هاي توانايي نگهداري و بکارگيري دانش و بسط آشنايي هاي تجاري به ترتيب با ميانگين نمره 8.81 و 7.61 به عنوان مهم ترين و کم اهميت ترين شاخص ها شناسايي شد. کلید واژه: ديدگاه مبتني بر منابع(Q2)سرمايه ناملموس(Q2)سرمايه دانشي- انساني(Q2)سرمايه اطلاعاتي(Q2)قابليت هاي بازاريابي(Q1) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: طراحي الگوي ارزيابي سطح مديريت دانش در سازمان هاي صنعتي ايران (پژوهشي در صنعت خودرو) طراحي مدل شناسايي، ارزيابي و تعيين قابليت هاي استراتژيک: پژوهشي در شرکت ايران خودرو مقالات نشریه ای مرتبط: سرمايه اجتماعيطراحي الگوي مفهومي اندازه گيري دارايي دانشي- سرمايه فکري در سطح مليسرمايه اجتماعيمزيت رقابتي: تبيين نقش سرمايه فکري و سرمايه اجتماعي (مطالعه موردي دو شرکت خودروساز ايراني)طراحي مدل اندازه گيري و گزارش دهي سرمايه فکري (مطالعه موردي: بانك رفاه كارگران) مقالات همایشی مرتبط: نقش سرمایه فکری و اجتماعی در عملکرد شرکت های دانش بنیان با تعدیل گری عدم اطمینان محیطی و روابط تجاری: شرکت های مستقر در پارک فناوری پردیسنقش سرمایه اجتماعی و پویایی زیست محیطی در قابلیت های اکتشافیرابطه سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری با بهره وری منابع انسانی در سازمان های آموزشینقش مدیران سازمانی در تقویت سرمایه های فرهنگی، اجتماعی درون سازمان هاارائه مدلی نوین جهت بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر رشد مداوم و پویایی زیست محیطی ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 89 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notنمایش شمارش خطوط در ورد Word ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی