مشخصات مقاله عنوان نشریه: زن و فرهنگ اطلاعات شماره: زمستان 1390 , دوره 3 , شماره 10 ; از صفحه 87 تا صفحه 96 . عنوان مقاله: بازنمائي نقش زنان در سينما (سياست گذاري هاي فرهنگي در سينماي قبل و پس از انقلاب اسلامي) نویسندگان: عبدالخاني لنا*, نصرآبادي محمد آدرس: * دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، گروه علوم سیاسی، اهواز، ایران چکیده: بررسي رابطه فرهنگ، ارزش، اخلاق و هنر که از دل زندگي روزمره برخاسته است در عصر زندگي مدرن با چالش جدي مواجه شده است. سينما به عنوان ابزاري منحصر به فرد براي بيان و سامان بخشي مسايل زندگي علاقه رهايي بخش و انتقادي خود را در راستاي کشف قواعد اخلاقي ايجاد نموده و بر آنست که از زندگي ابهام زدايي و با انتقاد به زباني هنري آنها را بازنمايي کند. با مقايسه فيلم هاي سينمايي قبل و بعد از انقلاب اسلامي درمي يابيم كه مضامين و محتواي اصلي بيشتر فيلم هاي بعد از اين تاريخ در ارتباط با موضوعات زنان متفاوت گرديده است. سوالي كه اين پژوهش درصدد پاسخ دادن به آن است اين است كه با توجه به تضاد در سياستگذاري ها و برنامه ريزي هاي فرهنگي در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامي حضور زن، در سينماي اين دو دوره داراي چه تفاوت هايي در مضامين و محتوا بوده است. چهارچوب نظري مورد استفاده در اين مقاله نظريه انتقادي در جامعه شناسي هنر است. اين نظريه مبتني بر فرضيه بازتاب است كه هنر را آيينه جامعه و منعكس كننده ويژگي هاي آن مي داند. روش تحقيق اسنادي و توصيفي است. فرضيه پژوهش اين است که "تفاوت معناداري بين بازنمايي زن در سينماي قبل و بعد از انقلاب اسلامي در مضامين و محتوا وجود دارد". مطالعات نشان داده كه بازنمايي زن در دو دوره مورد بررسي تغييرات و تحولات چشمگيري داشته است. و اين تغييرات در موارد مختلفي چون: ميزان حضور زنان در فيلم ها، كيفيت مشاغل، نوع پوشش، مهارت هاي فردي، مضامين ديالوگ ها، ميزان تحصيلات، اعتقادات، زبان، مكانيسم حل مشكلات شخصي و خانوادگي و غيره بوده است. نتيجه كلي اينكه تغيير در سياست گذاري هاي فرهنگي در سينماي ايران باعث شكل گيري گونه متفاوتي از بازنمايي زن در فيلم هاي پس از انقلاب اسلامي شده است. کلید واژه: سياستگذاري هاي فرهنگي(Q2)تحولات سياسي-اجتماعي(Q2)سينما(Q2)زن(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: سینمای ایرانمطالعات فرهنگیبازنمایینشانه شناسیعرفاناجتماعازدواججامعه ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: دولت و سينما در فرانسه: راهکارهاي ايستادگي در برابر سينماي آمريکاييعوامل اجتماعي موثر بر شكل گيري سينماي زن در ايرانشيوه هاي بازنمايي جنسيت در سينماي ايرانپروبلماتيک هاي مدرنيته شهري: تهران در سينماي قبل از انقلاب اسلاميبازنمايي ارزش هاي اجتماعي زن در سينماي بعد از انقلاب: مقايسه دو دوره اصلاح طلبي و اصولگرايي مقالات همایشی مرتبط: مقایسه و تحلیل کیفی نقش های اول و مکمل در فیلم های ورزشی ساخت آمریکا و ایرانبررسی جامعه شناسانه فمنیسم در فیلم لیلا و سارا اثر داریوش مهرجویی بر اساس الگوی نمایش جنسیت و کنش متقابل ایروینگ گافمنواکاوی نشانگان فمنیستی 5 فیلم سینمای دهه سوم انقلاب در الگوی جان فیسکآسیب شناسی بازنمایی خواب و اختلالات آن در سینمای ایران و جهانتاملی بر مفهوم هنر انقلاب اسلامی و نقش آن در پیشرفت هنر ایران ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 1214 آخرین های بلاگ افزودن فوتر در پاورپوینتآموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی