برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  5 , شماره  17 ; از صفحه 87 تا صفحه 114 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل رويکرد تعليمي ابوسعيد ابوالخير بر مبناي نظريه ارتباطات کلامي ياکوبسن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تامل در احوال و اقوال مشايخ و بررسي تعامل ميان نظام هدفمند و منسجم خانقاه و جامعه، نشان مي دهد که تزکيه و تعليم مريدان و عامه مردم بر محور ارزش ها و انديشه هاي صوفيانه، هدف و رسالت اصلي تصوف اسلامي بوده است. صوفيان بزرگ براي تحقق اين هدف، همواره از کلام به عنوان مهمترين وسيله تاثيرگذاري بر مخاطبان خود بهره برده اند.
نظر به اهميت اين موضوع، اين پژوهش مي کوشد تا اسباب، صور و موجبات اين هنجارگريزي را بيان کند و آن را بر مبناي «فرآيند ارتباط کلامي» رومن ياکوبسن، با تکيه بر ارتباطات کلامي عارف بزرگ قرن پنجم ه.ق، ابوسعيد ابوالخير تبيين نمايد. بنابر نتايج اين پژوهش، ابوسعيد ابوالخير اغلب، به هنگام ترويج يا تذکار هنجارهاي اخلاقي، تبيين و تاييد احوال خود يا ديگران و رفع حوايج مادي و معنوي مخاطبان عام و خاص، با استفاده از زبان ادبي و احيانا تمسک به شگردهايي چون مناظره و بيان سخنان شطح آلود و شگفت انگيز، به تکلم روي آورده است. گزاره هاي ارتباط زباني اش، بسته به موقعيت گوينده، مقصد کلام و مقتضاي مخاطب و سخن، به ترتيب بر عناصر مخاطب، رمزگان، موضوع و گوينده استوار است. نقش هاي ارتباط کلامي حاصل از تاکيد بر اين عناصر، غالبا تلفيقي از نقش هاي ترغيبي، فرازباني، ارجاعي، عاطفي و گاه ادبي است که در اين ميان به سبب مخاطب محور بودن سخنان، نقش ترغيبي و به دليل کد دار بودن گزاره ها و لزوم آگاهي مخاطبان از پس زمينه گزاره هاي کلامي، نقش فرازباني از برجستگي بيشتري برخوردار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 282
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی