برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
بهار 1392 , دوره  5 , شماره  17 ; از صفحه 87 تا صفحه 114 .
 
عنوان مقاله: 

تحليل رويکرد تعليمي ابوسعيد ابوالخير بر مبناي نظريه ارتباطات کلامي ياکوبسن

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
 
چکیده: 

تامل در احوال و اقوال مشايخ و بررسي تعامل ميان نظام هدفمند و منسجم خانقاه و جامعه، نشان مي دهد که تزکيه و تعليم مريدان و عامه مردم بر محور ارزش ها و انديشه هاي صوفيانه، هدف و رسالت اصلي تصوف اسلامي بوده است. صوفيان بزرگ براي تحقق اين هدف، همواره از کلام به عنوان مهمترين وسيله تاثيرگذاري بر مخاطبان خود بهره برده اند.
نظر به اهميت اين موضوع، اين پژوهش مي کوشد تا اسباب، صور و موجبات اين هنجارگريزي را بيان کند و آن را بر مبناي «فرآيند ارتباط کلامي» رومن ياکوبسن، با تکيه بر ارتباطات کلامي عارف بزرگ قرن پنجم ه.ق، ابوسعيد ابوالخير تبيين نمايد. بنابر نتايج اين پژوهش، ابوسعيد ابوالخير اغلب، به هنگام ترويج يا تذکار هنجارهاي اخلاقي، تبيين و تاييد احوال خود يا ديگران و رفع حوايج مادي و معنوي مخاطبان عام و خاص، با استفاده از زبان ادبي و احيانا تمسک به شگردهايي چون مناظره و بيان سخنان شطح آلود و شگفت انگيز، به تکلم روي آورده است. گزاره هاي ارتباط زباني اش، بسته به موقعيت گوينده، مقصد کلام و مقتضاي مخاطب و سخن، به ترتيب بر عناصر مخاطب، رمزگان، موضوع و گوينده استوار است. نقش هاي ارتباط کلامي حاصل از تاکيد بر اين عناصر، غالبا تلفيقي از نقش هاي ترغيبي، فرازباني، ارجاعي، عاطفي و گاه ادبي است که در اين ميان به سبب مخاطب محور بودن سخنان، نقش ترغيبي و به دليل کد دار بودن گزاره ها و لزوم آگاهي مخاطبان از پس زمينه گزاره هاي کلامي، نقش فرازباني از برجستگي بيشتري برخوردار است.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

حاتمی، س.، و قاسم زاده، س.، و امری، ن. (1392). تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), 5(17), 87-114. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191667



Vancouver : کپی

حاتمی سعید، قاسم زاده سیدعلی، امری نجمه. تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی). 1392 [cited 2021September18];5(17):87-114. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191667



IEEE : کپی

حاتمی، س.، قاسم زاده، س.، امری، ن.، 1392. تحلیل رویکرد تعلیمی ابوسعید ابوالخیر بر مبنای نظریه ارتباطات کلامی یاکوبسن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی), [online] 5(17), pp.87-114. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191667.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 145 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی