مشخصات مقاله عنوان نشریه: پژوهش نامه ادبيات تعليمي (پژوهشنامه زبان و ادبيات فارسي) اطلاعات شماره: بهار 1392 , دوره 5 , شماره 17 ; از صفحه 25 تا صفحه 50 . عنوان مقاله: حکايات تعليمي و کارکردهاي آن در مطلع الانوار اميرخسرو دهلوي نویسندگان: ناصح محمدمهدي*, يزداني سوسن آدرس: * دانشگاه فردوسی مشهد چکیده: ادبيات تعليمي يکي از شاخه هاي مهم و کهن ادب فارسي است مضامين تعليمي از ديرباز در داستان ها که همواره از نيازهاي ذهني و عاطفي بشر بود، راه يافت و ايرانيان به جنبه تعليمي آن توجه کرده اند. حکايت پردازي نيز از شيوه هاي داستان پردازي است که در قرون چهارم با مضامين اندرزي در مثنوي هايي چون کليله و دمنه به کار رفته است. در قرن پنجم ه.ق حديقه سنايي نخستين منظومه عرفاني است که با هدف تعليم مباحث عرفاني، ديني و اخلاقي سروده شد و از حکايت هاي تمثيلي در بيان مفاهيم استفاده کرد. پس از او عطار اين شيوه را گسترش داد و مولانا آن را به کمال رساند. اميرخسرو دهلوي نيز در قرن هشتم، در تاسي از نظامي، نظيره مطلع الانوار را به شيوه مخزن الاسرار سرود. در همه اين مثنوي ها براي تبيين و تاکيد بر مضامين عرفاني - اخلاقي، از حکايت استفاده شده است. حکايت ها با توجه به جنبه تعليمي از کارکردهاي متفاوتي برخوردارند لذا هدف از اين پژوهش آن بوده است تا معلوم گردد، حکايت هاي تعليمي در مطلع الانوار، از چه اهدافي برخوردارند و اميرخسرو با چه کارکردهايي به تبيين و آموزش تعاليم اخلاقي، مذهبي و عرفاني خويش پرداخته است. در اين پژوهش، با شيوه تحليلي - توصيفي مجموع بيست حکايت تعليمي در مثنوي اخلاقي مطلع الانوار، از جهت محتوايي مورد بررسي قرارگرفته است و در نهايت اين نتيجه به دست آمد که اميرخسرو دهلوي در حکايت هايش از کارکردهاي متنوعي از جمله اقناع و اثبات، تصوير سازي و ادراک، عبرت پذيري، تسهيل مباحث پيچيده، آشنايي زدايي، تحول و جز آن در جهت تبيين مسائل اخلاقي، آداب شرعي و عرفاني استفاده کرده است. کلید واژه: اميرخسرو دهلوي(Q2)مطلع الانوار(Q2)حکايت(Q2)تعليم(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: پیرنگزاویه دیدداستانراویحکمتعشقتربیت اسلامیتربیت اجتماعی ارجاعات: آموزه هاي اخلاقي در متون روايي و غيرروايي بررسي تطبيقي اشعار تعليمي فردوسي و حافظ بررسي نقش بنيادي ادراك حسي در توليد معنا پويايي و تحول در حکايت هاي صوفيانه پويايي و تحول در حکايت هاي صوفيانه تصرفات مولانا در حكايات صوفيه حکايت و جهان بيني صوفيانه خطبه قدس (عرفان امير خسرو دهلوي در مطلع الانوار) رابطه ادبيات و اخلاق با رويکردي به آثار نظامي گنجه اي ليلي و مجنون نظامي و مجنون و ليلي اميرخسرو نوش دارو چيست؟ مقالات نشریه ای مرتبط: بررسي و مقايسه ويژگي هاي ادبي در مطلع الانوار اميرخسرو دهلوي و روضة الانوار خواجوي كرمانيطرح منسجم ذهني امير خسرو دهلوي در مطلع الانواربررسي و مقايسه ويژگي هاي ادبي در مطلع الانوار امير خسرو دهلوي و روضة الانوار خواجوي كرمانيجنبه هاي تعليمي مثنوي حديقه سنايياخلاق در مطلع الانوار اميرخسرو دهلوي مقالات همایشی مرتبط: چگونگی انعکاس مضامین تعلیمی در بوستان سعدی و نگاره های بهزادعناصر اسطوره ای در مثنوی های امیرخسرو دهلویبررسی چند حکایت از مثنوی بیدل دهلوی از منظر مینی مالیسمآیا آثار کلاسیک عرفانی و تعلیمی ادبیات ایران میتواند خاستگاهی برای تدوین فلسفه آموزش و پرورش باشد؟آموزه های تعلیمی نظامی گنجوی با تکیه بر منظومه های خسرو و شیرین و لیلی و مجنون ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه چکیده انگلیسی بازدید یکساله 115 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی