پژوهش حاضر با هدف مقايسه هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان در دانشجويان دختر کارشناسي ارشد بومي و غير بومي انجام شده است. نمونه مورد بررسي 100 نفر دانشجوي دختر کارشناسي ارشد بومي و غير بومي (50 نفر بومي و 50 نفر غير بومي) بود که به صورت تصادفي چندمرحله اي انتخاب شدند. روش پژوهش، از نوع علي-مقايسه اي مي باشد و در تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطي و تحليل وواريانس (MANOVA) استفاده شده است. يافته ها نشان دادند که هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي دانشجويان دختر کارشناسي ارشد غير بومي بيشتر از دانشجويان دختر بومي و سلامت روان دانشجويان دختر بومي بهتر از دانشجويان دختر غير بومي است. به طور کلي، بين دانشجويان دختر کارشناسي بومي و غير بومي از لحاظ هوش فرهنگي، احساس تنهايي، فرسودگي تحصيلي و سلامت روان تفاوت معني داري وجود دارد.