برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
پاييز 1390 , دوره  21 , شماره  74 ; از صفحه 12 تا صفحه 20 .
 
عنوان مقاله: 

طراحي شاخص هاي ارزيابي آموزش پرستاري، يک مطالعه کيفي

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
 
چکیده: 

زمينه و هدف: آموزش پرستاري به عنوان بخشي از آموزش عالي در دهه هاي اخير در جهان با سرعت زيادي در حال توسعه و گسترش است که باعث نگراني درباره کيفيت آموزش اين رشته شده است. اين مطالعه با هدف تعيين شاخص هاي ارزيابي کيفيت آموزش پرستاري طراحي گرديده است.
مواد و روش ها: اين پژوهش يک مطالعه با رويکرد کيفي است که در سه مرحله انجام گرديد. در مرحله اول با 21 نفر از اعضا بورد پرستاري، روسا و معاونين دانشکده ها و اعضاي کميته هاي ارزشيابي دانشکده هاي پرستاري و مامایي تيپ يک کشور مصاحبه هاي نيمه ساختار يافته بعمل آمد، متن مصاحبه ها به روش تحليل محتوا، تحليل گرديد و درک آنها از وضعيت موجود ارزيابي در آموزش پرستاري تبيين شد. در مرحله دوم، 7 مستند و فرم موجود در زمينه ارزيابي آموزش پرستاري در سطح دانشکده ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي شناسایي و به روش تحليل محتوا، مورد بررسي قرار گرفتند و حيطه ها و شاخص هاي ارزيابي آنها استخراج گرديدند. در مرحله سوم با يک مطالعه تطبيقي، و با جستجو در پايگاه انجمن هاي بين المللي علمي و آموزشي پرستاري، 11 فرم در دسترس در مورد ارزيابي و اعتباربخشي آموزش پرستاري شناسایي گرديد و به روش تحليل محتوا، مورد بررسي قرار گرفتند و حيطه ها و شاخص هاي ارزيابي آنها استخراج شدند.
يافته ها: در مرحله اول اين مطالعه 16 مضمون در زمينه چالش هاي ارزيابي و 21 مضمون در زمينه الزامات ارزيابي اثربخش در آموزش پرستاري شناسایي گرديدند. در مرحله دوم، حيطه ها و شاخص هاي ارزيابي آموزشي موجود در مستندات و فرم هاي ارزيابي آموزشي در سطح کشور شناسایي و استخراج شدند. در مرحله سوم حيطه ها و شاخص هاي ارزيابي موجود در مستندات و فرم هاي ارزيابي در سطح انجمن هاي بين الملل علمي و آموزشي شناسایي و استخراج شدند. حيطه ها و شاخص هاي شناسایي شده در مرحله دوم به لحاظ وسعت و بومي بودن به عنوان چارچوب و مبنا قرار گرفت و سپس يافته هاي مرحله سوم به تدريج به آن اضافه گرديد. در نهايت پس از در نظر گرفتن چالش ها و الزامات ارزيابي، يافته هاي پژوهش در سه حوزه درونداد، فرايند و برونداد و 9 حيطه و 270 شاخص طبقه بندي و تدوين گرديد.
نتيجه گيري: پويایي نظام هاي آموزشي، روش هاي ارزيابي پويا را مي طلبد. با توجه به اينکه در اين مطالعه شاخص هاي ارزيابي مورد بازنگري قرار گرفتند اين شاخص ها مي تواند در ارزيابي دروني، ارزيابي بيروني، سطح بندي و اعتباربخشي دانشکده ها و نظام آموزشي پرستاري مورد استفاده قرار گيرند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

خداویسی، م.، و پازارگادی، م.، و یغمایی، ف.، و علوی مجد، ح. (1390). طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery), 21(74), 12-20. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191324



Vancouver : کپی

خداویسی مسعود، پازارگادی مهرنوش، یغمایی فریده، علوی مجد حمید. طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery). 1390 [cited 2021May11];21(74):12-20. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191324



IEEE : کپی

خداویسی، م.، پازارگادی، م.، یغمایی، ف.، علوی مجد، ح.، 1390. طراحی شاخص های ارزیابی آموزش پرستاری, یک مطالعه کیفی. نشریه دانشکده پرستاری و مامایی (Advances in Nursing and Midwifery), [online] 21(74), pp.12-20. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191324.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 167 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی