4 SID.ir | مطالعه عددي انتقال حرارت جريان گاز محترق در محفظه رانش موتور سوخت مايع

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مطالعه عددي انتقال حرارت جريان گاز محترق در محفظه رانش موتور سوخت مايع

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده مهندسی هوافضا
 
چکیده: 

در اين مقاله، انتقال حرارت جريان گاز محترق در محفظه رانش يک موتور سوخت مايع به صورت عددي مطالعه شده است. جريان گاز در محفظه، با در نظر گرفتن اثرات اصطکاک، انتقال حرارت جا به جايي به ديواره، تشعشع گازها و واکنش هاي شيميايي غيرتعادلي به صورت شبه يک بعدي شبيه سازي شده و معادلات حاکم با يک روش عددي کاملا ضمني حل شده است. از مدل شيميايي هوا - هيدروژن بربس، که شامل 9 جزء و 18 واکنش مقدماتي نرخ محدود است، براي شبيه سازي فرآيند احتراق استفاده شده است. جريان سيال خنک کننده در کانال هاي خنک کاري و هدايت حرارتي در ديواره به صورت شبه يک بعدي مدل شده است. نتايج حاصل نشان مي دهند که روش حل به کار گرفته شده به خوبي مي تواند جريان گاز در محفظه را شبيه سازي و شار حرارتي عبوري از ديواره، دماي ديواره و افزايش دماي سيال خنک کننده را محاسبه کند. بر اساس اين نتايج، در نزديکي ناحيه گلوگاه، شار حرارتي عبوري از ديواره محفظه و دماي ديواره به بيشترين مقدار خود مي رسند. همچنين، بيشترين شار حرارتي ناشي از تشعشع گازها در محفظه احتراق در حدود 30 درصد شار حرارتي کلي عبوري از ديواره است. مقادير محاسباتي نشان مي دهند که با احتساب واکنش هاي شيميايي در محفظه بيشترين شار حرارتي کلي عبوري از ديواره 30 درصد، بيشترين دماي ديواره 7 درصد، ميزان افزايش دما و افت فشار سيال خنک کننده در کانال هاي خنک کاري به ترتيب 29 درصد و 3 درصد، با نتايج عددي مرجع مورد مقايسه اختلاف دارند.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 142
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی