5 SID.ir | بررسي نقش موضوعات مختلف درسي در پذيرش دانشجويان دوره دکتري در رشته هاي انگل شناسي، باكتري شناسي و اپيدميولوژي ورودي 87-1386

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

بررسي نقش موضوعات مختلف درسي در پذيرش دانشجويان دوره دکتري در رشته هاي انگل شناسي، باكتري شناسي و اپيدميولوژي ورودي 87-1386

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
*
 
چکیده: 

زمينه و هدف: در اين مطالعه سعي شده که روند پاسخگوئي داوطلبان آزمون دکتري سال 87-86، رشته هاي باکتريشناسي، انگلشناسي و اپيدميولوژي که اشتراک درسي بيشتر و تعداد داوطلب بيشتري نسبت به ديگر رشته ها برخوردار بوده اند، بررسي گردد. هدف بررسي وزن و تعيين کنندگي موضوعات مختلف در ارزيابي علمي داوطلبان ميباشد.
روش: در اين بررسي نمره کتبي استخراج شده از کارنامه داوطلبان را با استفاده نرم افزار
MINITAB15 تجزيه و تحليل و رگرسيون خطي بين دروس مختلف و نمره کتبي ضريب هر کدام از دروس را استخراج نموده و سپس همبستگي بين موضوعات مختلف را استخراج نموده و اهميت آنها را در آزمون مربوطه حدس بزنيم. با استفاده از نمودار جعبه اي سعي کرديم که نقش هر کدام از دروس را با توجه به توزيع دهک هاي مربوطه بررسي نمائيم.
يافته ها: در آزمون باکتريشناسي تکرار پذيري و قابليت اطمينان جمعي بالا است. در آزمون اپيدميولوژي درس باکتريشناسي از نمره پائيني برخوردار و براي داوطلبان دشوار و از شاخص قابل ملاحظه اي در تفکيک داوطلبان برخوردار نيست. در آزمون انگلشناسي درس باکتري و قارچ با ضريب يک از ضريب تاثير بالاي 6.44 برخوردار است
.
نتيجه گيري: در اين بررسي به درجه تکرار بين درسي در دروس مختلف پي برده و ميتوان علت را بررسي نمود. تاثير بالاي درس باکتري و قارچ در آزمون انگل شناسي بيانگر اهميت و زيربنائي آن است. اين درس با ضريب بالاتر در تفکيک داوطلبان ميتواند نقش اساسيتري را ايفا کند. همچنين عدم تاثير قابل ملاحظه درس باکتريشناسي در آزمون اپيدميولوژي جاي بررسي دارد
.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 61
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی