6 SID.ir | مقايسه آثار انواع مداخله هاي انگيزشي بر اکتساب، يادداري و انتقال پرتاب آزاد بسکتبال

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه آثار انواع مداخله هاي انگيزشي بر اکتساب، يادداري و انتقال پرتاب آزاد بسکتبال

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشگاه پيام نور
 
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه آثار انواع مداخله هاي انگيزشي بر اکتساب، يادداري و انتقال پرتاب آزاد بسکتبال در زنان جوان مبتدي مي باشد. بدين منظور تعداد 48 نفر دختر سالم غير ورزشکار با دامنه سني 25-20 سال به صورت تصادفي به چهار گروه هدف گزيني، اهميت تکليف، بازخورد و کنترل تقسيم بندي شدند. برنامه تمرين در مرحله اکتساب شامل پرتاب آزاد بسکتبال به مدت 6 هفته و 3 روز در هفته تمرين با حضور مولفه هاي انگيزشي در گروه هاي مجزا برگزار شد و امتياز آن در هر جلسه ثبت شد. سپس پس آزمون گرفته شد و در نهايت بعد از دو هفته بي تمريني آزمون يادداري در شرايط يکسان با پيش آزمون و پس از 24 ساعت، آزمون انتقال بعمل آمد. نتايج با استفاده از آزمون آماري آناليز واريانس يک طرفه، آناليز واريانس با اندازه گيري هاي مکرر و آزمون تعقيبي بن فرني تجزيه و تحليل شدند. يافته هاي پژوهش حاکي از آن است که تمرين مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در 18 جلسه اکتساب، منجر به بهبود عملکرد تمام گروه هاي تحقيق (گروه هاي تجربي و کنترل) شد، با اين تفسير که دو گروه تجربي هدف گزيني و بازخورد تفاوت معني دار آماري در بهبود عملکرد با گروه هاي ديگر در پس آزمون داشتند (p<0.05). همچنين اين تفاوت در آزمون يادداري نيز پس از دو هفته استراحت و بي تمريني حفظ و مشاهده شد (p<0.05). در آزمون انتقال، تمام گروه ها افت در عملکرد داشتند با اين تفاوت که در دو گروه هدف گزيني و بازخورد اين افت کمتر بوده است. بنابراين يادگيري مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در شرايط هدف گزيني و ارائه بازخورد نسبت به شرايط ديگر موثرتر بوده است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 199
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی