مشخصات مقاله عنوان نشریه: رفتار حركتي (پژوهش در علوم ورزشي) اطلاعات شماره: پاييز و زمستان 1391 , دوره 4 , شماره 11 ; از صفحه 81 تا صفحه 97 . عنوان مقاله: مقايسه تاثير يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت تاپ اسپين تنيس روي ميز نویسندگان: عسگري زهرا*, عبدلي بهروز, اصلانخاني محمدعلي آدرس: * دانشگاه شهید بهشتی چکیده: پژوهش حاضر به مقايسه تاثير يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت تاپ اسپين تنيس روي ميز مي پردازد. 36 دانش آموز دبيرستاني به طور تصادفي در سه گروه آزمايشي يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي قرار گرفتند. پس از اجراي 300 کوشش تکليف مهارت تاپ اسپين در مرحله اکتساب، مرحله آزمون به ترتيب شامل آزمون يادداري 1، انتقال تحت تکليف ثانويه شناختي و يادداري 2 اجرا شد. پس از پايان مرحله آزمون، شرکت کنندگان پروتکل راهبردي اخباري را پر کردند. تحليل داده هاي مرحله اکتساب و آزمون (يادداري فوري 1، انتقال 1، يادداري فوري 2) با روش تحليل واريانس مختلط (3×3) صورت گرفت. براي مقايسه عملکرد هر گروه در دو مرحله آزمون، از آزمون t وابسته و نيز مقايسه بين گروه ها در مراحل آزمون از آزمون تحليل واريانس يک سويه استفاده شد. نتايج تفاوت معني داري بين گروه ها در پيش آزمون، سه جلسه اکتساب، آزمون يادداري فوري 1 و 2 و اجراي تکليف ثانويه شناختي نشان نداد. در آزمون انتقال تحت تکليف ثانويه، گروه يادگيري قياسي عملکرد بهتري نسبت به گروه آشکار نشان دادند (P=0.001).، همچنين بر خلاف دو گروه ديگر، گروه آشکار در آزمون انتقال نسبت به آزمون يادداري فوري 1 افت عملکرد داشت (P=0.007). شمار قواعد کلامي گزارش شده در پروتکل کلامي-راهبردي در گروه قياسي کمتر از دو گروه ديگر بود (P=0.009) درحالي که بين دو گروه آشکار و اکتشافي تفاوت معني داري وجود نداشت. نتايج حاکي از اثربخشي قياس دامنه کوه جهت فراخواني پردازش پنهان و بهره مندي از مزاياي يادگيري پنهان مانند مقاومت در برابر افت عملکرد تحت فشار تکليف ثانويه است. کلید واژه: يادگيري پنهان(Q2)يادگيري قياسي(Q1)يادگيري اکتشافي(Q2)يادگيري آشکار(Q2)انتقال تحت تکليف ثانويه شناختي(Q2)پروتکل کلامي(Q2) چارک 1 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک اول تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی زیاد است. چارک 2 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک دوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع زیاد است. چارک 3 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک سوم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع کم است. چارک 4 این موضوع در حوزۀ علمی خود، در چارک چهارم تازگی است. یعنی استقبال پژوهشگران از این موضوع خیلی کم است. موضوعات مرتبط: - ارجاعات: ندارد مقالات نشریه ای مرتبط: تاثير يادگيري آشکار و پنهان بر قابليت شناسايي خطا: آزمون فرضيه بازنمايي مبتني بر نمونهتاثير تداخل زمينه اي در شرايط يادگيري پنهان و آشکار در مهارت رديابي تاثير سطوح مختلف بار شناختي بر يادگيري تکليف زمان بندي پيش بين انطباقي در شرايط پنهان و آشکاراثر يادگيري قياسي، آشکار و ترکيبي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت حرکتي پيچيده تاثير روش هاي يادگيري قياسي، آشکار و اکتشافي بر افت عملکرد تحت فشار روانشناختي مقالات همایشی مرتبط: مقایسه دستورالعمل های یادگیری آشکار و پنهان بر اکتساب، یادداری و انتقال پرتاب آزاد بسکتبالمقایسه اثر تمرین رایانه ای، عملی و ترکیبی بر اکتساب و یادداری مهارت پاس فوتبالتاثیر بازخورد خود کنترل و خود کنترل هنجاری بر اکتساب، یادداری و انتقال تکلیف هدف گیری پرتابی در دختران 12 تا 14 سالهتاثیر آموزش مهارت های فراشناختی بر یادگیری تیراندازی با کمانتاثیر تداخل زمینه ای بر یادگیری آشکار و پنهان مهارت سرویس تنیس روی میز ویدئوهای مرتبط از مکتبخونه بازدید یکساله 70 آخرین های بلاگ آموزش جستجوی دقیق در اسکوپوسآموزش اضافه کردن دو محور در ورد و اکسلچگونه جدیدترین مطلب را در گوگل جستجو کنیمیافتن کلمه مترادف انگلیسی در ورد wordتکنیک های جستجو در گوگل: استفاده از عملگر Notتست آنلاین کرونا ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی