6 SID.ir | مقايسه تاثير يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت تاپ اسپين تنيس روي ميز

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 

مقايسه تاثير يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت تاپ اسپين تنيس روي ميز

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه شهيد بهشتي
 
چکیده: 

پژوهش حاضر به مقايسه تاثير يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي بر اکتساب، يادداري و انتقال مهارت تاپ اسپين تنيس روي ميز مي پردازد. 36 دانش آموز دبيرستاني به طور تصادفي در سه گروه آزمايشي يادگيري آشکار، قياسي و اکتشافي قرار گرفتند. پس از اجراي 300 کوشش تکليف مهارت تاپ اسپين در مرحله اکتساب، مرحله آزمون به ترتيب شامل آزمون يادداري 1، انتقال تحت تکليف ثانويه شناختي و يادداري 2 اجرا شد. پس از پايان مرحله آزمون، شرکت کنندگان پروتکل راهبردي اخباري را پر کردند. تحليل داده هاي مرحله اکتساب و آزمون (يادداري فوري 1، انتقال 1، يادداري فوري 2) با روش تحليل واريانس مختلط (3×3) صورت گرفت. براي مقايسه عملکرد هر گروه در دو مرحله آزمون، از آزمون t وابسته و نيز مقايسه بين گروه ها در مراحل آزمون از آزمون تحليل واريانس يک سويه استفاده شد. نتايج تفاوت معني داري بين گروه ها در پيش آزمون، سه جلسه اکتساب، آزمون يادداري فوري 1 و 2 و اجراي تکليف ثانويه شناختي نشان نداد. در آزمون انتقال تحت تکليف ثانويه، گروه يادگيري قياسي عملکرد بهتري نسبت به گروه آشکار نشان دادند (P=0.001).، همچنين بر خلاف دو گروه ديگر، گروه آشکار در آزمون انتقال نسبت به آزمون يادداري فوري 1 افت عملکرد داشت (P=0.007). شمار قواعد کلامي گزارش شده در پروتکل کلامي-راهبردي در گروه قياسي کمتر از دو گروه ديگر بود (P=0.009) درحالي که بين دو گروه آشکار و اکتشافي تفاوت معني داري وجود نداشت. نتايج حاکي از اثربخشي قياس دامنه کوه جهت فراخواني پردازش پنهان و بهره مندي از مزاياي يادگيري پنهان مانند مقاومت در برابر افت عملکرد تحت فشار تکليف ثانويه است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
-
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  بازدید یکساله 296
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی