برای اطلاع از آخرین مقالات علمی و اخبار کرونا(COVID-19) کلیک کنید

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
اطلاعات شماره: 
 
عنوان مقاله: 

روايي و پايايي نسخه فارسي پرسش نامه مشاهده حرکتي براي آموزگاران (PMOQ-T)

 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* دانشگاه اصفهان، اصفهان، خیابان هزارجریب، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم ورزشی
 
چکیده: 

هدف: هدف تحقيق حاضر، معرفي و ارزيابي پايايي و جنبه هاي مختلف روايي نسخه فارسي پرسش نامه مشاهده حرکتي براي آموزگاران (PMOQ-T) در ايران بود، که از آن براي شناسايي کودکان در معرض خطر اختلال هماهنگي رشدي (DCD) استفاده مي شود.
روش: روايي تفکيکي، روايي سازه، روايي هم زمان، و هم ساني دروني اين پرسش نامه با استفاده از يک نمونه 505 نفري از دانش آموزان پسر دبستاني و معلمانشان ارزيابي شد. از معلمان خواسته شد تا اين پرسش نامه را تکميل کنند. نتايج ارزيابي معلمان با عملکرد دانش آموزان در آزمون تبحر حرکتي برونينکس- ازرتسکي
(BOTMP) و آزمون رشد حرکتي درشت-  (TGMD-2) 2قياس شد.
يافته ها: نسخه فارسي
PMOQ-T پايايي دروني بالايي داشت (a=0.91). عملکردهاي حرکتي کودکان در معرض خطر DCD در BOTMP و TGMD-2 نسبت به کودکان سالم بالاتر بود. تحليل عاملي اکتشافي نشان داد نسخه فارسي PMOQ-T دو عاملي است و با نسخه اصلي آن هم خواني دارد. در نهايت، همبستگي بالايي بين نمرات حاصل از اين پرسش نامه با عملکردهاي کودکان در (-0.75) BOTMP و دو زيرمقياس] TGMD-2 جابه جايي (-0.68) و کنترل شي [(-0.62) مشاهده شد.
نتيجه گيري: نتايج نشانگر اين است که نسخه فارسي
PMOQ-T را مي توان به عنوان يک ابزار روا و پايا براي غربالگري کودکان در معرض خطر DCD در ايران در نظر گرفت.

 
کلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط:  
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 
ارتباط خیلی زیاد ارتباط زیاد مرتبط ارتباط کمتر
 
ارجاعات: 
  • ثبت نشده است
 
استنادات: 
  • ثبت نشده است
 
+جهت ارجاع به این مقاله کلیک کنید(Cite).
APA : کپی

صالحی، ح.، و زارع زاده، م.، و سالک، ب. (1391). روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), 18(3 (پیاپی 70)), 211-219. https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191088



Vancouver : کپی

صالحی حمید، زارع زاده مهشید، سالک بابک. روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار). 1391 [cited 2021July27];18(3 (پیاپی 70)):211-219. Available from: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191088



IEEE : کپی

صالحی، ح.، زارع زاده، م.، سالک، ب.، 1391. روایی و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه مشاهده حرکتی برای آموزگاران (PMOQ-T). مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار), [online] 18(3 (پیاپی 70)), pp.211-219. Available: https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=191088.



 

 
چکیده انگلیسی بازدید یکساله 67 مباني نظري و تجربي ونداليسم: مروري بر يافته هاي يك تحقيق
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی