4 SID.ir | حساسيت، ويژگي و نقطه برش مقياس تجديدنظرشده هوشي وکسلر کودکان در تشخيص اختلال هاي يادگيري

مشخصات مقاله

عنوان نشریه: 
 
عنوان مقاله: 
حساسيت، ويژگي و نقطه برش مقياس تجديدنظرشده هوشي وکسلر کودکان در تشخيص اختلال هاي يادگيري
 
نویسندگان: 
 
آدرس:  
* گروه روانشناسي باليني، دانشگاه سمنان، سمنان، دانشگاه سمنان، دانشکده روانشناسي و علوم تربيتي، گروه روانشناسي باليني
 
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تعيين حساسيت، ويژگي و نقطه برش مقياس تجديدنظرشده هوشي وکسلر کودکان (WISC-R) در تشخيص اختلال هاي يادگيري بود.
روش: در يک طرح توصيفي - مقطعي با نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي از پايه هاي سوم تا پنجم دبستان هاي استان سمنان، 45 دانش آموز مبتلا به اختلال هاي يادگيري و 45 دانش آموز سالم به پرسش نامه هاي داده هاي جمعيت شناختي،
WISC-R  و فهرست تشخيصي اختلال هاي يادگيري بر پايه DSM-IV-TR پاسخ دادند. داده ها با کاربرد منحني ROC تحليل شدند.
يافته ها: يافته ها نشان داد نمره کل 89 با حساسيت 71.1 درصد و ويژگي 95.6 مي تواند دو گروه مبتلا و سالم را در 94.1 درصد موارد تميز دهد
(p<0.05). در دو بخش کلامي و غيرکلامي نيز به ترتيب نمره 44 با حساسيت 84.4 درصد و ويژگي 86.7 درصد و نمره 44 با حساسيت 44.4 درصد و ويژگي 93.3 درصد مي تواند دو گروه را به ترتيب در 86.4 درصد و 87 درصد موارد تميز دهد (p<0.05).
نتيجه گيري: مقياس
WISC-R با نقاط برش مشخص، داراي قابليت به کارگيري در تشخيص کودکان مبتلا به اختلال هاي يادگيري است.

 
كلید واژه: 

 
موضوعات مرتبط: 
 
ارجاعات: 
  • ندارد
 
 
مقالات نشریه ای مرتبط: 
 
مقالات همایشی مرتبط: 
 

  چکیده انگلیسی بازدید یکساله 140
 
 
آخرین های بلاگ
ورود به بلاگ مرکز اطلاعات علمی